Jean Hélion
Kompozycja
Datowanie: | 1930 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | płótno, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 50 cm, szer. 50 cm; z ramą: wys. 52 cm, szer. 52 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 14.08.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/22 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Podczas gdy sztuka abstrakcyjna w poszukiwaniu czystości staje się coraz bardziej naga i płaska, Hélion jest tym, któremu najlepiej powiodło się odnalezienie ścieżki powrotu do pełni natury w obszarze sztuki abstrakcyjnej” napisał w 1940 r. Meyer Schapiro, jeden z najbardziej wpływowych krytyków sztuki. Gdy w połowie lat 20. XX w. młody Jean Hélion zafascynował się malarstwem nowoczesnym, powszechnie mówiło się „le cubisme est mort” – kubizm umarł. Świat oczekiwał nowej, świeżej formuły sztuki awangardowej. Abstrakcja geometryczna z jednej strony kontynuuje poszukiwania kubizmu, sprowadzającego przedstawione na obrazie postacie i przedmioty do uproszczonych, kształtów geometrycznych, z drugiej radykalnie odcina się od dotychczasowej formuły malarstwa, nie przedstawiając już więcej rzeczywistości. Hélionowi udało się w obszarze tego nurtu sztuki stworzyć swój własny, wyróżniający się styl. W statyczne, geometryczne formy wprowadza ruch. Bazując wyłącznie na pionowych i poziomych liniach oraz prostych kolorach, tworzy dynamiczną kompozycję, wciągającą wzrok widza do wnętrza obrazu.
Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 214).
Van Doesburg, a new expression of Life, Art and Technology, 2016-02-26 - 2016-05-29
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18