Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Fernand Léger

Martwa natura

Udostępnij:
Datowanie: przed 1930 / before 1930
Technika: malarstwo olejne
Materiały:farby olejne, płótno
Rozmiar:wys. 45 cm, szer. 28 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1933
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/56
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Martwa natura jest od wieków jednym z najbardziej powszechnych motywów malarskich. Jej zadaniem było uchwycenie znieruchomiałych elementów, takich jak owoce, ryby, naczynia, książki, instrumenty muzyczne, książki – ich wybór zdeterminowany był symbolicznymi odniesieniami poszczególnych motywów. Z motywem tym zmierzył się również Fernand Léger w Martwej naturze, mniejszy nacisk został położony na symbolikę, większy na zbudowanie nowoczesnej kompozycji; obraz jest trochę bryłowaty – kubistyczny, a trochę surrealistyczy, żonglujący zawieszonymi w powietrzu elementami. Pobrzmiewa w nim echo tradycyjnych przedstawień. Léger swobodną linią nakreślił stół, na którym „leżą” na pół realistyczne elementy, a ich zestawienie potęguje dezorientację widza.



Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 244).

Fernand Léger

Jego twórczość związana jest z kubizem. Kompozycje Légera pozostawały jednak w rozdźwięku z założeniami malarstwa Pabla Picassa i Georgesa Braque’a. Cylindryczne kształty, które stosował, określano mianem „tubizmu”. W okresie międzywojennym, kiedy wykształcił charakterystyczną dla siebie „techniczną” stylistykę i tematykę prac, zainteresował się też kinem. Jego "Balet mechaniczny" (1924) to jeden z ważniejszych filmów eksperymentalnych. Odegrał ogromną rolę jako nauczyciel młodych artystów, którzy przyjeżdżali do jego atelier z całego świata. Paulina Kurc-Maj (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki...

Zasoby - elementy zespołu
Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty