Şükran Moral
Bordello / Burdel
Datowanie: | 1997 |
Technika: | film barwny z dźwiękiem, zapis cyfrowy |
Rozmiar: | czas trwania 8 min 24 s min |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 2016 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/125 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Dokumentacja performansu, w którym artystka wcieliła się w rolę pracownicy seksualnej. Odbył się on przy ulicy Yüksek Kaldırım, znanej w Stambule z domów publicznych. Zapis koncentruje się na spojrzeniu, jakim mężczyźni obdarzają artystkę. Męskie pożądanie zostaje wyeks- ponowane i skonsumowane przez artystkę – i odbiorców. Działanie artystyczne odwraca tradycyjną relację władzy w sferze płci i seksualności. Praca seksualna została zestawiona z hasłami dotyczącymi ekonomii pracy artystycznej. Tym samym Şükran Moral stawia pytanie o wspólne cechy obu zawodów, przy czym nie chodzi o uniwersalną (a więc tradycyjnie męską) figurę artysty. Kobieta artystka musi walczyć o uznanie i przeciw wykluczeniu społecznemu.
Film Burdel powstał na podstawie dokumentacji performansu, w którym artystka wcieliła się w rolę sexworkerki. Miał miejsce przy ulicy Yüksek Kaldırım, znanej w Stambule z domów publicznych. Zapis wideo koncentruje się na spojrzeniu mężczyzn na artystkę, to ich pożądanie zostaje wyeksponowane i poddane konsumpcji przez wzrok artystki i odbiorcy. Tym samym działanie artystyczne odwraca tradycyjne relacje władzy obrazowania płci i seksualności. Szara strefa pracy seksualnej została zestawiona także z hasłami dotyczącymi ekonomii pracy artystycznej. Tym samym Şükran Moral postawiła pytanie o wspólne cechy obydwu zawodów. Przy czym nie chodzi o uniwersalną (a więc tradycyjnie męską) figurę artysty, ale o kobietę artystkę, jej walkę o uznanie i z wykluczeniem społecznym.
Joanna Sokołowska