Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Krzysztof Wodiczko

Przejście

Udostępnij:
Datowanie: 1972-2015
Technika: makieta, fotografia, wydruk komputerowy
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 16.11.2016
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/598/1-3
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Praca jest projektem instalacji zrealizowanej pierwotnie w Galerii Współczesnej w 1972 roku. Instalacja ta miała formę długiego (20 m), wąskiego (1,7 m), podwójnego korytarza zamkniętego na obydwu końcach ustawionymi pod kątem lustrami. Przejście jest oparte na efekcie czysto optycznym: wykreowana przez artystę sytuacja uniemożliwia obserwowanie czegokolwiek poza osobą samego obserwatora. Obserwujący ogląda siebie zawsze od tyłu; będąc w ruchu, podąża za swoim obrazem. Przejście jest przeznaczone dla jednej osoby. Obserwujący, niezależnie od miejsca obserwacji, ogląda siebie zawsze z tego samego dystansu 42 m. Wielkoformatowa rekonstrukcja instalacji została wykonana na wystawie: „Krzysztof Wodiczko. Na rzecz domeny publicznej", ms2, Ogrodowa 19, 26 czerwca - 13 września 2015. Współczesna rekonstrukcja wczesnej pracy „Przejście" zawiera element pojawiającego się chwilowo wizerunku w konstrukcji zaprojektowanej instalacji. Tworzenie iluzji wizerunków pozostaje tym razem po stronie widza.



Maria Morzuch



 

Bibliografia

Krzysztof Wodiczko. Na rzecz domeny publicznej, katalog wystawy, Krzysztof Wodiczko. Na rzecz domeny publicznej, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2015, s. 86-87.

Krzysztof Wodiczko
Krzysztof Wodiczko

Krzysztof Wodiczko studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ukończył Wydział Projektowania Przemysłowego. Mieszka w Nowym Jorku i Warszawie. Wykłada w Harvardzie, wcześniej, od 1994 roku, był dyrektorem Center for Advanced Visual Studies w Massachusetts Institute of Technology. Muzeum Sztuki w Łodzi posiada w kolekcji zespół najwcześniejszych prac artysty, począwszy od Instrumentu osobistego z 1969 roku. To najbardziej znany na świecie polski artysta, autor m.in. wywrotowych projekcji na architekturze miast, począwszy od monumentalnej projekcji nazistowskiej swastyki na tympanonie nieskazitelnej fasady Ambasady RPA w Londynie w czasach apartheidu...