Katarzyna Kobro, Janusz Zagrodzki, Bolesław Utkin
Rzeźba abstrakcyjna (2)
Datowanie: | 1924 r. |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | aluminium, drewno sosnowe, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 70 cm, szer. 28 cm, głęb. 21 cm |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/150 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis kuratorski
Przypuszczalnie zaginiona podczas wojny, lub nawet wcześniej w 1929 roku po „II Wystawie Grupy Praesens", Poznań 1928. W porównaniu z „Rzeźbą abstrakcyjną (1)", charakteryzująca się kształtami mniej geometrycznymi, choć także podporządkowana prawom geometrii, co zauważył już J. Zagrodzki. Tradycyjny cokół został tutaj jeszcze wyraźniej zredukowany do obłej bazy, założonej jednak „na planie trójkąta związanego organicznie z okręgiem”, o którą „opiera się symetryczny układ dążących ku górze, miękkich, nieomal biologicznych form wyciętych z blachy” (J. Zagrodzki). Forma ciemniejsza, z dwóch skośnie zestawionych identycznych płaszczyzn, opina wcinający się w nią fragment bazy. Przeciwległa, jasna, ustawiona doń prostopadle na osi symetrii, jest płaska i w części środkowej wpuszczona do „wnętrza”, a na zewnątrz podcięta i wypełniona prostopadle zawieszoną, ruchomą formą w kształcie „łodzi”. Pomiędzy formami, ciemną i jasną, wisi swobodnie podczepiona w górze metalowa taśma. J. Zagrodzki uznał, iż kluczem kompozycyjnym – modułem tej konstrukcji jest forma „łodzi” o szerokości równej połowie swej długości. Umowne wyznaczenie jej wymiarów liczbowych stało się dla niego punktem wyjścia przy sporządzaniu rekonstrukcji rzeźby. Również i ta „Rzeźba abstrakcyjna" mogła być pokazana na „Wystawie Grupy Blok" w Warszawie i Rydze (1924) oraz na „I i II Wystawie Grupy Praesens" w 1926 i 1928 roku.
[Rekonstrukcja] Wykonana na zlecenie Muzeum Sztuki w Łodzi na podstawie fotografii ukazujących oryginał z dwóch punktów widzenia. Wymiary liczbowe (wysokość, szerokość, głębokość) ustalone hipotetycznie, choć w oparciu o przyjęty moduł, którym dla autora projektu była tutaj centralna forma „łodzi”. Kolorystyka rekonstrukcji umowna: czerń, szarość, biel, odniesiona do walorowych zróżnicowań widocznych w czarno–białej fotografii pierwowzoru. Wystawiona po raz pierwszy w Essen i Otterlo w 1973 roku. Makieta sfilmowana przez J. Robakowskiego w 1971 roku.
(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: „Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin", kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 126 i 145)
Polowanie na Awangardę. Sztuka zakazana w Trzeciej Rzeszy., Galeria MCK, 2011-10-19 - 2012-01-29
"1914", 2014-01-17 - 2014-04-20
"Tadeusz Peiper w Polsce, Hiszpanii i w Europie, 2015-05-27 - 2015-09-06
Henryk Stażewski / Spectra Art Space Masters, 2016-04-22 - 2016-07-31
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18