Leszek Michał Sobocki
Z cyklu Przemienienie - Krew
Datowanie: | 1971 |
Technika: | linoryt |
Rozmiar: | wys. 70,5 cm, szer. 50,3 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 10.1972 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/633 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Praca „Krew" powstała w technice linorytu należy do cyklu grafik „Przemienienie" będących reakcją artysty na robotnicze demonstracje odbywające się w Grudniu 1970 na Wybrzeżu. Sobocki, który już w swoich wcześniejszych realizacjach wykazywał społeczne zaangażowanie i krytyczne podejście do władzy komunistycznej, nie pozostał obojętny na tragiczne konsekwencje wydarzeń grudniowych. Artysta ograniczył paletę barwną do czerni i czerwieni, podobnie jak w powstającym w latach 1968-1971 cyklu „Znaki ostrzegawcze" (w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi),, ich zastosowanie w „Przemienieniu" nie jest jednak tak jednoznaczne. W „Znakach" czerwień symbolizowała władzę, czerń społeczeństwo, a kompozycja była budowana w oparciu o ich przeciwstawienie. Kolorom Sobocki przypisuje jednak o wiele więcej znaczeń, o czym w poświęconym mu tekście pisał Tadeusz Nyczek, zwracając uwagę, że w symbolice artysty kolor czarny „oznacza to, co autentyczne, >>ziemskie<<, prawdziwe”, czerwone zaś jest „sztuczne i zakłamane” („Solidarne obrazy”, w: „Nowa figuracja: Leszek Sobocki", 1984). W omawianej pracy czarny jest but wskazujący na człowieka-ofiarę, czerwona zaś krew za której rozlew odpowiedzialna jest władza strzelająca do obywateli.
Nieco światła na „Krew" rzuca także tytuł całego cyklu – „Przemienienie". To odniesienie do ostatniej wieczerzy, podczas której Chrystus zinterpretował swoją śmierć jako oddanie i zbawczą służbę. Jego krew została przemieniona w wino, a ciało w chleb. W tym kontekście śmierć robotników poniesiona w grudniu 1970 roku może być interpretowana przez pryzmat słów wypowiedzianych przez Chrystusa do apostołów, jako krew „która będzie za was wylana”.
W swoich pracach Leszek Sobocki podejmuje treści etyczne, reaguje na bieżące wydarzenia i odnosi się do nich wprost. W latach 60. przeciwstawiał się dominującym trendom awangardowym, posługując się figuratywną poetyką i metaforą.
Praca została zakupiona do Zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.
Dorota Stolarska-Kultys