Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Akt (3)

Katarzyna Kobro

Akt (3)

Udostępnij:
Datowanie: ca. 1925-1927
Technika: rzeźba
Materiały:gips
Rozmiar:wys. 19 cm, szer. 21 cm, głęb. 18 cm
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/4
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Historia pozyskania i udział w wystawach międzywojennych tożsame z danymi o „Akcie (1)" i „Akcie (2)". Ostatni z zachowanych aktów z okresu międzywojennego. Poza zbliżona do sylwetki artystki ujętej na fotografii z 1939 roku na plaży w Chałupach. Ukazuje postać kobiety siedzącej lekko bokiem na prawym udzie z podwiniętymi, skręconymi w bok nogami, tors nieznacznie zgięty do przodu o kulistych piersiach, ściągniętych do tyłu ramionach i ukrytych na plecach rękach, z głową skręconą i wtuloną w uniesione lekko prawe ramię. Opracowanie bryły zbliżone do dwóch poprzednich „Aktów". Znakomite  studium ciała, pozbawione zbędnych szczegółów, skoncentrowane na podkreśleniu konstrukcji i kształtu poszczególnych jego partii. Z niniejszego „Aktu" wykonano w 1990  roku odlew brązowy, jak w przypadku„Aktu (1)" i „(2)".

Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: „Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin", kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 129).



 

Wystawy

Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych ZPAP, Łódź, 1956-12-01 - 1957-01-01
Katarzyna Kobro (1898-1951). W setną rocznicę urodzin., 1998-10-21 - 1999-01-17
a.r.Artistes revolutionnaires de Łódź, Musee d'Ixelles, Bruksela, 2001-10-17 - 2002-01-06
Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności, 2016-11-18 - 2017-03-05

Bibliografia

Marian Minich, Maria Rubczyńska, Janina Ładnowska, Rocznik Muzeum Sztuki w Łodzi 1930 - 1962, rozdz.: poz. 88, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi ; Towarzystwo Przyjaciół Łodzi, 1965, s. 16.,Karnicka Zenobia, Janina Ładnowska, Elżbieta Fuchs, Katarzyna Kobro 18

Katarzyna Kobro
Katarzyna Kobro

Rzeźbiarka i teoretyczka sztuki, była jedną z najwybitniejszych artystek związanych z awangardą międzywojenną w Polsce. Urodziła się w Moskwie w rodzinie o niemieckich korzeniach. Od 1917 roku studiowała w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie (później II Państwowe Wolne Pracownie Artystyczne) i szybko związała się ze środowiskiem lewicy konstruktywistycznej. W tym czasie poznała też swojego przyszłego męża, Władysława Strzemińskiego. W 1920 roku artystka przeniosła się do Smoleńska, gdzie współpracowała ze Strzemińskim, m.in. projektując plakaty dla Rosyjskiej Agencji Telegraficznej, ROSTA i uczestnicząc w obradach...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty