Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Alina Szapocznikow

Trudny wiek

Udostępnij:
Datowanie: 1954 - 1956
Technika: rzeźba
Materiały:gips patynowany
Rozmiar:wys. 189 cm, szer. 59 cm, głęb. 38 cm
Sposób nabycia:depozyt
Data nabycia: 1973
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/199
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Naga młoda kobieta nie jest delikatna, ale zaczepna. Schematyczne potraktowanie kształtów jej ciała sprawia, że staje się ono zbroją. Dziewczyna jest gotowa do działania. Praca łączy ideowy zapał do odbudowy powojennej Polski z wiarą w siłę tkwiącą w kobiecym ciele. To afirmacja ludzkiej godności i mocy w obliczu ponurych realiów polskiej powojennej rzeczywistości.


To nie tylko akt – Trudny wiek stanowi także afirmację ludzkiej godności i mocy w obliczu ponurych realiów powojennej rzeczywistości. Alina Szapocznikow, podobnie jak współcześni jej młodzi twórcy, szukała sposobu na przełamanie jednowymiarowego ujęcia tematów społecznych w sztuce. W tym wykonanym z brązu akcie młodej kobiety, naszą uwagę zwraca zaledwie budząca się seksualność. Piękno sylwetki jest dopełnione przez buntowniczą pewność siebie.

Duma, wyrażona postawą tej kobiety, zdaje się rzucać wyzwanie światu zniszczonemu przez wojnę. W kompozycji stanowczość i godność przedstawionej postaci zostały wzmocnione przez wydłużenie szyi oraz nadanie rzeźbie wymiarów przekraczających przeciętny wzrost kobiety – mająca niemal 190 cm praca góruje nad zwiedzającymi. Uroda i witalność dziewczęcego ciała są zarazem wyrazem budzącej się młodzieńczej siły charakteru.

Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 542).

Wystawy

Alina Szapocznikow , The Hepworth Wakefield Gallery Walk Wakefield, West Yorkshire, 2017-10-19
Perspektywa wieku dojrzewania, Muzeum Śląskie w Katowicach, 2018-06-20 - 2018-10-14
Be Fragile! Be Brave!, Pori Art Museum Eteläranta, 28100 Pori, Finland, 2019-09-20 - 2020-02-23

Alina Szapocznikow
Alina Szapocznikow

  W 1963 roku artystka zamieszkała w Paryżu. Zaowocowało to użyciem nowych, niedostępnych w Polsce tworzyw sztucznych, z których powstały najważniejsze i najbardziej znane cykle jej prac: odlewy fragmentów własnego ciała (Usta, Brzuchy, Piersi) i ciała syna (Zielnik). Chora na raka, ukazała swoje doświadczenie śmiertelnej choroby i spowodowanego nią cierpienia w dramatycznych w wyrazie Nowotworach. Osobista perspektywa ujmowania cielesności łączy jej twórczość z przekształcającymi kobiece doświadczenie w materiał dla sztuki poszukiwaniami innych artystek, jak Anette Messager, Ewa Partum czy Natalia LL.   Anna Saciuk-Gąsowska...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty