Louis Marcoussis
Koncert
Datowanie: | 1928 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | płótno, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 98 cm, szer. 79 cm; z ramą: wys. 100,5 cm, szer. 81 cm |
Data nabycia: | 14.08.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/25 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
W „Koncercie" uczestniczą dwie osoby, dwaj muzycy. Temu znajdującemu się wyżej przypisuje się podobieństwo do poety Guiliaumme’a Apollinarego, któremu nawiasem mówiąc Ludwik Markus zawdzięcza swe nowe, jeszcze bardziej francusko brzmiące nazwisko. Ten niżej zaczytany jest w dziwnej partyturze – melodię artysta zapisał kilkoma pociągnięciami pędzla, szarymi plamami. Na pięcioliniach nie ma ani jednej nuty, ani jednego klucza, bemoli lub krzyżyków. U dołu przez ugrowy prostokąt płynie zerwana struna. Obraz ma też dodatkowe dwa oblicza. Jedno, kubistyczne, w którym artysta dzieli i składa przestrzeń na nowo z szeregu płaskich brył geometrycznych (najdobitniej widać to w przedstawieniu głów); drugie – literackie, najbliższe poezji, ale bardzo precyzyjnej, w której dwa słowa wystarczają za dziesięć.
Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 254)