Władysław Strzemiński
Martwa natura
Datowanie: | ok. 1930 / ca. 1930 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | farby olejne, płótno |
Rozmiar: | wys. 50 cm, szer. 62 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 20.11.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/42 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Władysław Strzemiński nie przestawał malować obrazów figuratywnych, tworzył pejzaże i martwe natury, nawet portrety – malarstwo z natury nazywał wypoczynkowym lub eksperymentalnym. Podstawą dla tego obrazu było studium przedmiotów – butelki, jabłek, kosza, gazet. W początkach swojej twórczości Strzemiński chętnie zestawiał kontrastowe faktury – dobór przedmiotów w tej martwej naturze zdaje się być echem tego zainteresowania różnorodnością. W tej pracy widać także oddzielanie się plam barwnych od konturów – to charakterystyczna tendencja w figuralnych kompozycjach Strzemińskiego. Wynika ona z koncepcji powidoków, wedle której nie tylko kolory, ale także kształty występujące w sąsiedztwie oddziałują na siebie nawzajem. Obrazy komponowane zgodnie z zasadą powidoku są właściwie zdaniem sprawy z procesu percepcji, przedstawienie rzeczywistości jest w nich kwestią drugorzędną. Eksperymenty z przedstawieniem widzenia w malarstwie znajdą wyraz w pejzażach morskich oraz w powidokach słońca.
Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 308)