Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Ewa Partum

Samoidentyfikacja

Udostępnij:
Datowanie: 1980
Technika: fotomontaż, fotografia czarno-biała, rysunek
Materiały:papier, fotografia
Rozmiar:wys. 41 cm, szer. 51,5 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 07.08.2013
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/1057
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Obok sensu społecznego, feministycznego w tej pracy można odnaleźć także egzystencjalną tęsknotę za nieskrępowanym wyrażaniem siebie – nagość jawi się wówczas nie tylko jako złamanie tabu i afirmacja płci, ale jako symbol uczciwości i akceptacji siebie. Ta praca to kulminacja zainteresowań feministycznych Ewy Partum, które rozwijała w latach 70. XX w. Samoidentyfikacja to jeden z cyklu fotomontaży, na których jej naga sylwetka jest wkomponowała w pejzaż Warszawy – był to sposób na pokazanie problemu roli kobiety w społeczeństwie i wyrażenie własnego sprzeciwu. Partum pisze: „wzór osobowy kobiety – wytwór kultury patriarchalnej, funkcjonujący w postaci norm życia społecznego upośledza kobietę przy pozorach respektu dla niej”. Cyklowi towarzyszyła próba performatywnej realizacji koncepcji tej pracy, lecz zakończyła się ona przed czasem interwencją milicji i ucieczką artystki. Mimo tego podczas wernisażu w warszawskiej Galerii Małej, na którym wystawiano cykl fotografii, Partum wystąpiła nago.



Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 582).

Ewa Partum
Ewa Partum

Obok performensu w kręgu jej zainteresowań pozostawała również sztuka konceptualna, interwencje w przestrzeni publicznej. Ważnym elementem jej twórczości jest „poezja konceptualna” realizowana w postaci obiektów poetyckich, w których pojawiał się również cielesny element – odcisk pomalowanych czerwoną szminką ust artystki. Na początku lat 70. XX wieku prowadziła w Łodzi Galerię Adres, która prezentowała sztukę konceptualną, performens, rejestrowała akcje, interwencje, pokazywała dokumentacje artystów z kręgu fluxus. Ewa Gałązka (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 317).  

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty