Leopold Buczkowski
Dolina Ikwy, Nakwasza, Makutra, Fortalicja do Zbaraża
Datowanie: | po 1950 r. |
Technika: | rysunek gwaszem |
Materiały: | gwasz, karton |
Rozmiar: | wys. 49,7 cm, szer. 56,5 cm, głęb. 1 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 02.09.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2238/20 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.
Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.
Rozjaśnione kolory pejzaży Buczkowskiego wiążą je z tradycją koloryzmu. Wykonane najczęściej techniką olejną w plenerze, prace te ukazują miejsca odwiedzane przez artystę – okolice Konstancina i Kazimierza nad Wisłą. Kilka powstało podczas wizyty Buczkowskiego na Węgrzech w 1955 roku. Niektóre ukazują krajobraz Podola.
Paweł Polit