Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Marek Chlanda

Nad Wisłą

Udostępnij:
Datowanie: 2017
Technika: rysunek, kolaż
Materiały:papier, płótno, ołówek, akryl
Rozmiar:wys. 195 cm, szer. 241 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 18.06.2020
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2262
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Kolaż był częścią projektu Szkoła Utopii. Artysta z synem, Marcinem Chlandą, scenografem, stworzyli instalację w opuszczonych szkolnych salach Technikum Elektrycznego na socrealistycznym Osiedlu Szkolnym w Nowej Hucie. Dzieło wisiało w sali do nauki historii i religii. Wycinki z prasy ułożone wzdłuż linii Wisły odnoszą się do relatywizmu oficjalnej wersji historii. Artysta komentował: „Z enigmatycznych gestów przedstawionych na starych gazetach da się pojąć, czym jest bijące tętno historii. Pomniki pomnikami, kichnięcia też się liczą”.


Wisła i Nad Wisłą to dwie prace pochodzące z projektu Szkoła Utopii realizowanego przez Marka Chlandę wraz z synem Marcinem, scenografem, w opuszczonym budynku szkoły Technikum Elektrycznego na osiedlu Szkolnym w Nowej Hucie. Trwająca ponad rok realizacja z pogranicza instalacji i wystawy to wieloczęściowa i wielogatunkowa kompozycja, na którą składają się: rysunki, figury, obiekty, teksty, dźwięki i filmy. Inspiracją dla nich było samo miejsce – szkoła, której każda z sal niesie ze sobą ważny komunikat. Prace Wisła i Nad Wisłą przynależą do pracowni historii i religii.

Nad Wisłą to monumentalny collage z wycinków magazynów filmowych z lat 80. przyklejonych na płótno. Niektóre z nich, pokryte białą farbą, stanowią tło dla przebiegającej zakolami czarnej, rozszerzającej się ku górze linii, przypominającej bieg Wisły. Wzdłuż linii przyklejone są rysunki. Artysta określa je jako „zmanipulowane”, albowiem każdy z wizerunków jest wynikiem montażu wielu zdjęć. Sceny powstały na skutek castingu, w którym Chlanda wyłonił ich poszczególne elementy, a następnie sprawdzał ich nośność. Najważniejszym aspektem Nad Wisłą jest bowiem założenie, że Rzeka jest nauczycielką „swojej” historii czyli, jak twierdzi artysta „że ten zjawiskowy organizm, którego człowiek nie wymyślił, ma wiarygodną moc wyłaniania znaczących obrazów”. Rysunki, które towarzyszą biegowi Wisły to więc nowy obraz najważniejszych wydarzeń, nowa wykładnia historii. Jak podsumowuje: „Z enigmatycznych gestów przedstawionych na starych gazetach da się pojąć, czym jest bijące tętno historii. Pomniki pomnikami, kichnięcia też się liczą”.

Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.


Dorota Stolarska-Kultys



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".





Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia, ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi, od 01.10.2021

Marek Chlanda
Marek Chlanda

Od początku swojej drogi twórczej starał się znieść granice dzielące rozmaite dziedziny artystyczne. Od końca lat 70. do swoich rysunków doklejał takie elementy jak kawałek futra, metalowy drut, sznury. Z biegiem lat zaczął tworzyć obiekty oraz instalacje, unaoczniając fizyczność stosowanych przez siebie prostych, naturalnych materiałów. W 1988 roku odbyła się niezwykle ważna w dorobku artysty wystawa miejsce rzeźby w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, konfrontująca twórczość Chlandy z dziełami Josepha Beuysa i Roydena Rabinowitcha. W niektórych działaniach współpracował z muzykami (będąc absolwentem szkoły muzycznej)...

Zasoby - elementy zespołu
Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także