Teresa Tyszkiewicz
Epingle 1
Datowanie: | 1982 |
Technika: | malarstwo akrylowe |
Materiały: | farby akrylowe, płótno, metal (szpilki) |
Rozmiar: | wys. 300 cm, szer. 150 cm, głęb. 3,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 16.09.2020 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/2096 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Épingle 1” to pierwszy obraz, w którym artystka posłużyła się szpilkami (fr. épingle). Praca nad nim była długim procesem: artystka wkłuwała dziesiątki tysięcy szpilek w stawiające opór płótno. Ponawiana tysiące razy czynność nabierała charakteru performatywnego.
Obraz Épingle 1 stanowi w praktyce artystki pierwszą pracę powstałą z wykorzystaniem szpilek (z fr. épingle). Po latach artystka opowiadała:
“We Francji zaczęłam rozwijać pomysł, który przywiozłam z kraju, czyli komponowanie obrazów ze szpilek. One po prostu mnie ścigały. Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami".
Podobnie jak w przypadku innych prac artystki, szpilki są okazją do zmysłowej pracy z wybranym materiałem i oddziałują na cielesne odczucia widza. Praca nad nakłuwaniem płócien miała charakter procesualny - nakłuwanie setkami, tysiącami szpilek materii płótna stawiającej opór nabiera samo w sobie charakter performansu. Jak zauważa Zofia Machnicka rozmiary płótna sugerują bezpośrednie odniesienie do powierzchni ciała człowieka - skóry. Szpilki pełnią w twórczości Tyszkiewicz również rolę symboliczną. Jako przyrząd krawiecki służący do łączenia i zszywania fragmentów w całość, stają się w rękach artystki narzędziem do porządkowania chaosu.
Katarzyna Słoboda