Urszula Broll-Urbanowicz
Bez tytułu
Datowanie: | 1954 |
Technika: | rysunek tuszem, rysunek gwaszem |
Materiały: | papier, gwasz, tusz |
Rozmiar: | wys. 17,1 cm, szer. 23,4 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 11.08.2021 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2322 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Prace z lat 1953–1958 ukazują transformację sztuki i metody twórczej artystki. W czasie, gdy Urszula Broll studiowała w filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, mieszczącej się w Stalinogrodzie (dzisiejsze Katowice), była także członkinią samokształceniowej grupy ST-53. Grupę współtworzyli również Konrad Swinarski, Zdzisław Stanek, Maria Obremba, Klaudiusz Jędrusik, oraz inni studenci akademii. Spotykali się w prywatnych mieszkaniach, gdzie malowali oraz studiowali m.in. „Teorię widzenia” Władysława Strzemińskiego.
Różnorodne technicznie i kolorystycznie prace wykorzystują tusz, farby wodne i gwasz. Są świadectwem nieśmiałych poszukiwań własnego stylu przez artystkę. Oprócz zarysowanych kształtów geometrycznych dostrzec w nich można także struktury przywodzące na myśl architekturę szybów kopalni, będące mediacją pomiędzy pejzażem industrialnego Górnego Śląska, a abstrakcją. Wczesne prace stanowią zapowiedź przemiany, jaka nastąpiła w twórczości Urszuli Broll w latach sześćdziesiątych, gdy artystka oddaliła się od wpływów ST-53, podążając w kierunku medytacyjnej stylistyki New-Age, którą rozwijała od lat sześćdziesiątych, niemal do swojej śmierci.
Jakub Gawkowski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.