Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Canada
Udostępnij:
Datowanie: 1996-1999
Technika: fotografia czarno-biała
Rozmiar:z passe-partout: wys. 45,2 cm, szer. 56,5 cm; bez passe-partout: wys. 31 cm, szer. 45 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 31.12.2003
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/2888
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Canada" to czarno-biała fotografia przedstawiająca perspektywę drogi. Kompozycja powstała podczas podróży, poprzez wielokrotne nałożenie  ujęć  drogi,  na tym samym filmie. Praca wpisuje się w obszerny zespół realizacji, które Krzysztof Pruszkowski nazywa „fotosyntezami". Artysta tworzy je od 1975 roku,  nakładając systematycznie na jednym filmie wiele różnych sytuacji czasowo-przestrzennych, połączonych w obrazie przez spójność tematyczną albo formalną. W ten sposób powstają „obrazy syntetyczne”, ukazujące rzeczywistość czysto fotograficzną. Do ich stworzenia Pruszkowski wykorzystuje fotografie z prasy, czy też dzieła sztuki lub ich reprodukcje, robi również zdjęcia w podróży. Prowadzi też często dialog z realizacjami innych twórców, jak w cyklu „KMK", dla którego punktem wyjścia były fotografie architektury przemysłowej wykonane przez Bernda i Hillę Becherów.



Stosowana przez Pruszkowskiego metoda ma swoje źródła zarówno w piktorializmie i fotograficznych portretach Alvina Langdona Coburna z początków XX wieku, jak i w doświadczeniach awangardy – od futurystycznych praktyk Marcela Duchampa, przez działalność kubistów i formalne eksperymenty Bauhausu ze szczególnym uwzględnieniem prac Laszlo Moholy-Nagy'a, po rozważania dotyczące granic sztuki u konceptualistów. Artystę interesuje zjawisko syntezy obrazu oraz poszukiwanie nowych walorów fotografii, przełamujących jej schematyczne pojmowanie jako narzędzia precyzyjnie odtwarzającego przedmioty. Stricte fotograficzna rzeczywistość, którą udaje mu się w ten sposób osiągnąć, jest oderwana od realności obiektu, który staje się ledwie rozpoznawalny przez będące wynikiem multiplikacji drżenie i nieczytelną migotliwość konturów. Jak zauważa Jolanta Męderowicz, artysta dąży do „przełamywania >>materialności<< obrazu fotograficznego w jego fizykalnym rejestrowaniu świata” („KMK. Konstrukcja Materializacji Koncepcji", Galeria Grodzka, Lublin, 1991). Zarówno przestrzeń, jak i czas, tak kluczowe dla fotografii, zostają w „fotosyntezach” zrelatywizowane – czas traci swój linearny charakter, a przestrzeń niweluje się poprzez wielokrotne nałożenie na siebie obiektów. Prace z cyklu sytuują się na granicy figuratywności i abstrakcji, a niejednokrotnie na ich treść naprowadzają jedynie tytuły.



Dorota Stolarska - Kultys

Krzysztof Pruszkowski
Krzysztof Pruszkowski

Urodzony w Kazimierzu Dolnym. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej (1960-65). W 1967 roku wyjechał do Francji. Od lat 90. mieszka i pracuje w Paryżu i Kazimierzu Dolnym. Od 1984 roku artysta realizuje własną ideę artystyczną, którą nazwał "fotosyntezą", polegającą na wielokrotnym nakładaniu i naświetlaniu zdjęć bliskich sobie tematycznie i formalnie, której celem jest "obraz syntetyczny". Jego prace znajdują się w zbiorach m.in.: M.N.A.M Centre Georges Pompidou, Paryż; Muzeum Narodowego we Wrocławiu i Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Museum Fine Art, Houston; Musée de l'Elisée w Lozannie; Musée de Charleroi; Staatgalerie...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty