Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Przestrzeń IV

Stefan Krygier

Przestrzeń IV

Udostępnij:
Datowanie: 1966
Technika: technika własna
Rozmiar:wys. 88 cm, szer. 190 cm
Sposób nabycia:przekaz
Data nabycia: 12.1966
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/468
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Przestrzeń IV" to kompozycja abstrakcja wykonana z licznych drobnych metalowych blaszek przypominających łuk-półksiężyc o zmiennej wielkości osadzonych ciasno obok siebie na polerowanej płycie aluminiowej. Praca stanowi kontynuację poszukiwań Stefana Krygiera w obrębie przestrzenności i wyraz jego fascynacji sztuką starożytnego Egiptu. Na przełomie lat 50. i 60. artysta zaczął tworzyć zrytmizowane kompozycje złożone z drobnych powtarzalnych kształtów. Były to przede wszystkim realizacje malarskie, ale także grafika czy płaskorzeźby w drewnie. Motywy, które się w nich pojawiały to najczęściej znaki hieroglificzne, ideogramy czy formy zaczerpnięte ze sztuki Egiptu. W realizacjach tych artysta podejmował namysł nad wykorzystaniem form pochodzących ze starożytności we współczesnym malarstwie. Szczególnie często stosowanym przez niego kształtem był półokrągły znak-ideogram przywodzący na myśl kształt grobowych nisz. Pojawia się on także w omawianej pracy, która powstała po powrocie Krygiera z podróży do Egiptu. Artysta odbył ją w 1965 roku, by - jak sam mówił - skonfrontować swoje wyobrażenia na temat sztuki z rzeczywistością. Po powrocie stworzył cykl obrazów i płaskorzeźb inspirowanych wrażeniami z Doliny Królów w Luksorze. Pisał o nich: „Obrazy z mocno modelowaną fakturą zwielokrotnionych elementów w sferze światła i mroku. Koncepcja ta jest kontynuowana w kompozycjach z metalu np. polerowana płyta aluminiowa pokryta dużą ilością zmiennych w wielkości elementów pozwala konstruować plany przestrzenne – emanować przestrzeń“ (S.Krygier [szkic autobiograficzny], w: B. Kowalska, „Twórcy – Postawy. Artyści mojej galerii", Kraków 1981).



Twórczość Krygiera rozwijała się w znacznym stopniu pod wpływem Władysława Strzemińskiego, na którego zajęcia uczęszczał podczas studiów w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych), a następnie był jego bliskim współpracownikiem. Podobnie jak autor „Teorii widzenia", w swoich pracach artysta poszukiwał własnej koncepcji sztuki poprzez analizę historii sztuki i zagadnień percepcji dzieł historycznych.


Dorota Stolarska-Kultys

Stefan Krygier
Stefan Krygier

Malarz, grafik, twórca form przestrzennych i projektów architektonicznych, teoretyk sztuki. W latach 1946 - 1951 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego). Uczęszczał do pracowni prowadzonych przez Stefana Wegnera na Wydziale Malarstwa oraz przez Władysława Strzemińskiego na Wydziale Plastyki Przestrzennej. Następnie od 1959 roku do 1963 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Od 1957 roku prowadził pracownię grafiki użytkowej, a później artystycznej w PWSSP, a od 1975 pracował w Instytucie Architektury Politechniki Łódzkiej. Był nie tylko...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także