Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Avenue of the Americas

Tadeusz Mysłowski

Avenue of the Americas

Udostępnij:
Datowanie: 1974
Technika: serigrafia
Rozmiar:wys. 104 cm, szer. 150 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 28.05.1975
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/906
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Avenue of the Americas" to serigrafia na papierze przedstawiająca układ pionowych, czarnych pasów różnej szerokości i linii poziomych tworzących różnorodną siatkę kratek. Praca pochodzi z noszącej taki sam tytuł teki grafik, nad którymi artysta pracował w latach 1973–1979.



Kiedy w 1970 roku Tadeusz Mysłowski po raz pierwszy znalazł się w Nowym Jorku na Avenue of the Americas (zwanej również Szóstą Aleją), stwierdził, że jest to przestrzeń, w której wcielone zostały architektoniczne zasady Miesa van der Rohe. Niemiecki modernista postrzegał idealne miasto jako monolityczą formę – ścisłą siatkę architektoniczną stworzoną z kombinacji ulic i nowoczesnych budynków o geometrycznych formach. Mysłowski zapragnął przywrócić tę koncepcję sztuki do życia. Nowy Jork stał się dla niego przedmiotem refleksji i materią działań artystycznych. W serii prac „Avenue of the Americas" poddawał transformacji urbanistyczno-architektoniczną topografię fragmentów Manhattanu, analizując jego perspektywy, panoramy i plany. Redukując i uogólniając znaczenia dążył do osiągnięcia uniwersalnej struktury geometrycznych relacji, układu wyabstrahowanych linii i pasów tworzących formę siatki. Z czasem miejsce abstrakcji geometrycznej zajęły w twórczości Mysłowskiego konstrukcje organiczne. Momentami wręcz biologiczne kształty pozostawały jednak zawsze w relacji do pierwotnego rysunku siatki.



W swoich działaniach artysta posługiwał się techniką korzystającą z procesów obróbki fotograficznej błony światłoczułej, postrzegając fotografię jako jedyne medium, które jak zauważał „jest w stanie wyzwolić te istotne uwięzione w siatce nowe struktury” (Tadeusz Mysłowski, „Towards Organic Geometry", 1972-1994, New York City 1994). Wartością mechanicznej reprodukcji była wpisana w nią „przypadkowość”, zakładająca minimalną ingerencję artysty w proces transformacji i ostateczną metamorfozę. Masłowski dążył do tego, by forma, której znaczenia zostały zredukowane w procesie abstrahowania, mogła swobodnie obrastać w nowe sensy.



Już w trakcie prac nad cyklem „Avenue of the Americas", artysta odwiedził nowojorską pracownię zmarłego w 1944 roku Pieta Mondriana. Miał wówczas okazję zagłębić się w interesującą go transformację kształtu w przestrzeni i strukturę myślenia artystycznego jednego z prekursorów abstrakcjonizmu. W pracowni artysty Masłowski spostrzegł, że również Mondrian patrzył na Nowy Jork jako na układ geometryczny. Tym samym znalazł potwierdzenie dla opracowywanej przez siebie serii.


Dorota Stolarska-Kultys

Tadeusz Mysłowski

Malarz, grafik, rzeźbiarz, fotograf, autor instalacji. W latach 1957-63 uczęszczał do Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie. Od 1963 roku studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach: Wacława Taranczewskiego, Konrada Srzednickiego i Włodzimierza Kunza. Dyplom obronił w 1969 roku. Debiutował wystawą w galerii „Arkady” BWA w Krakowie, a następnie prezentował prace w Galerii Lambert w Paryżu. W maju 1970 roku wyjechał na stałe do Nowego Jorku.   W swojej twórczości nawiązuje do tradycji konstruktywizmu i abstrakcji geometrycznej. Wśród ważnych dla niego artystów znajdują się Kazimierz Malewicz, Piet...