Tadeusz Mysłowski
Twarze Nowego Yorku
Datowanie: | 1979 |
Technika: | wydruk komputerowy |
Rozmiar: | wys. 40 cm, szer. 32,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 12.01.1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/1368/1-50 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Seria pięćdziesięciu wydruków komputerowych należy do obszernego, liczącego kilka tysięcy portretów, cyklu „Twarze Nowego Jorku" realizowanego przez Tadeusza Masłowskiego w latach 1974 – 1980. Projekt został poświęcony ludziom zamieszkującym różne części miasta. Do wydruków dołączona jest kartka ze schematyczną mapą, na której zaznaczono obszar, w którym wykonano znajdujące się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi fotografie.
U podstaw działalności Mysłowskiego leży idea połączenia wzajemnie przenikających się kształtów organicznych z konstrukcjami wytworzonymi przez współczesną technologię. Tworząc portrety z serii „Twarze Nowego Jorku" artysta posługiwał się kamerą fotograficzną, poddając jednocześnie zdjęcia komputerowej transformacji. To, jak pisał w załączonym do pracy tekście, „naturalny produkt uboczny utylizacji technologii komputerowej” będący wynikiem rejestracji współpracy ludzi i komputerów. W projekcie Mysłowski montował je jako dokumenty stanowiące ilustrację owej technologicznej interakcji ze społeczeństwem. Fotograficzny zapis przekształca w drukarski raster, który następnie nakłada na siatkę ulic Manhattanu. W ten sposób dokonuje scalania podstawowych elementów – architektury i mieszkańców – składających się w równym stopniu na istnienie miasta. Metropolia nie ma sensu bez przemieszczających się po niej ludzi – tłumu wypełniającego ulice i zamieszkującego budynki. Artysta wykonywał fotografie w nieprzypadkowych miejscach: centrach handlowych, targowiskach, przestrzeniach rozrywki i innych szczególnie zatłoczonych punktach, jak choćby róg Times Square. Narożniki ulic to wyjątkowe przestrzenie - miejsca spotkań, charakteryzujące się zazwyczaj wzmożonym ruchem i decydujące o specyfice metropolii. W swoich działaniach artysta badał różne aspekty miasta. Inną swoją obszerną realizację „Avenue of the Americas" (1973–1979), również znajdującą się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, poświęcił w całości układowi urbanistycznemu nowojorskiego Manhattanu.
W cyklu „Twarze Nowego Jorku" Mysłowski odniósł się również do teorii Marshalla McLuhana i podjął refleksję nad rolą technologii w kształtowaniu współczesnego społeczeństwa. Wykorzystane przez niego fotografie powstały w sposób mechaniczny, a portretowane osoby pozostają anonimowe.
Dorota Stolarska-Kultys