Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Twarze Nowego Yorku

Tadeusz Mysłowski

Twarze Nowego Yorku

Udostępnij:
Datowanie: 1979
Technika: wydruk komputerowy
Rozmiar:wys. 40 cm, szer. 32,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 12.01.1981
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/1368/1-50
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Seria pięćdziesięciu wydruków komputerowych należy do obszernego, liczącego kilka tysięcy portretów, cyklu „Twarze Nowego Jorku" realizowanego przez Tadeusza Masłowskiego w latach 1974 – 1980. Projekt został poświęcony ludziom zamieszkującym różne części miasta. Do wydruków dołączona jest kartka ze schematyczną mapą, na której zaznaczono obszar, w którym wykonano znajdujące się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi fotografie.



U podstaw działalności Mysłowskiego leży idea połączenia wzajemnie przenikających się kształtów organicznych z konstrukcjami wytworzonymi przez współczesną technologię. Tworząc portrety z serii „Twarze Nowego Jorku" artysta posługiwał się kamerą fotograficzną, poddając jednocześnie zdjęcia komputerowej transformacji. To, jak pisał w załączonym do pracy tekście, „naturalny produkt uboczny utylizacji technologii komputerowej” będący wynikiem rejestracji współpracy ludzi i komputerów. W projekcie Mysłowski montował je jako dokumenty stanowiące ilustrację owej technologicznej interakcji ze społeczeństwem. Fotograficzny zapis przekształca w drukarski raster, który następnie nakłada na siatkę ulic Manhattanu. W ten sposób dokonuje scalania podstawowych elementów – architektury i mieszkańców – składających się w równym stopniu na istnienie miasta. Metropolia nie ma sensu bez przemieszczających się po niej ludzi – tłumu wypełniającego ulice i zamieszkującego budynki. Artysta wykonywał fotografie w nieprzypadkowych miejscach: centrach handlowych, targowiskach, przestrzeniach rozrywki i innych szczególnie zatłoczonych punktach, jak choćby róg Times Square. Narożniki ulic to wyjątkowe przestrzenie - miejsca spotkań, charakteryzujące się zazwyczaj wzmożonym ruchem i decydujące o specyfice metropolii. W swoich działaniach artysta badał różne aspekty miasta. Inną swoją obszerną realizację „Avenue of the Americas" (1973–1979), również znajdującą się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, poświęcił w całości układowi urbanistycznemu nowojorskiego Manhattanu.



W cyklu „Twarze Nowego Jorku" Mysłowski odniósł się również do teorii Marshalla McLuhana i podjął refleksję nad rolą technologii w kształtowaniu współczesnego społeczeństwa. Wykorzystane przez niego fotografie powstały w sposób mechaniczny, a portretowane osoby pozostają anonimowe.


Dorota Stolarska-Kultys

Tadeusz Mysłowski

Malarz, grafik, rzeźbiarz, fotograf, autor instalacji. W latach 1957-63 uczęszczał do Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie. Od 1963 roku studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach: Wacława Taranczewskiego, Konrada Srzednickiego i Włodzimierza Kunza. Dyplom obronił w 1969 roku. Debiutował wystawą w galerii „Arkady” BWA w Krakowie, a następnie prezentował prace w Galerii Lambert w Paryżu. W maju 1970 roku wyjechał na stałe do Nowego Jorku.   W swojej twórczości nawiązuje do tradycji konstruktywizmu i abstrakcji geometrycznej. Wśród ważnych dla niego artystów znajdują się Kazimierz Malewicz, Piet...