Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Martwa natura

Romuald Kamil Witkowski

Martwa natura

Udostępnij:
Datowanie: 1938
Technika: malarstwo olejne
Rozmiar:wys. 81 cm, szer. 100 cm
Sposób nabycia:wymiana
Data nabycia: 12.03.1947
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/202
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Martwa natura" to obraz olejny na płótnie przedstawiający dynię na silnie zgeometryzowanym tle. Praca pochodzi z okresu, w którym pod wpływem sztuki Paula Cézanne'a, Paula Gauguin'a i estetyki kubizmu ukształtował się w pełni własny, oszczędny w środkach wyrazu styl Romualda Kamila Witkowskiego. Charakterystyczną cechą jego obrazów stało się syntetyzowanie, geometryczna deformacja przedmiotu i przestrzeni oraz zintensyfikowanie kolorów i walorów. Artysta posługiwał się swobodną plamą barwną, miejscami stosując podkreślający ją wyrazisty kontur. W „Martwej naturze" mocna, ciemna, momentami wręcz agresywna linia akcentuje otwór wycięty w dyni, stanowiąc nawiązanie do dokonań ekspresjonizmu, często spotykane we wcześniejszych pracach Witkowskiego. Uwagę zwraca także „wyrzeźbiona” farbą, rozedrgana struktura warzywa, która silnie odznacza się na płaszczyźnie znacznie bardziej wygładzonego tła. Zostało ono zbudowane z nakładających się na siebie kubizujących płaszczyzn uzyskanych szerokimi pociągnięciami pędzla. Impastowa faktura, kontrastująca z gładkimi powierzchniami, znacznie wzmacnia dynamikę kompozycji. Służą jej także zastosowane jako tło szerokie abstrakcyjne „płaty”. Ich zgeometryzowany kształt sugeruje strukturę niezwykle popularnego w okresie międzywojennym kolażu. W pracy istotne znaczenie ma także kolorystyka, artysta stosuje tu nieoczywiste zestawienia, budując kompozycję w oparciu o kontrast między czystymi i złamanymi tonami.



Tym, co interesuje Witkowskiego w malarstwie, są plastyczne zagadnienia. Przedmiot jest u niego jedynie pretekstem do ich rozgrywania. W swoich martwych naturach artysta często sięga po motyw dyni, studiując jej formę, strukturę i kolor. Kierując się ścisłą dyscypliną formalną, ukazuje ją zawsze w sposób oszczędny, czysty i pozbawiony wszelkiej dekoracyjności. Podejście to jest zgodne z założeniami ugrupowania Formistów, do którego należał Witkowski. Tak jak pozostali artyści z tego kręgu, uważał on formę za wartość w dziele nadrzędną.


Dorota Stolarska-Kultys

Bibliografia

Maria Berdyszakowa [red.], Kolor w malarstwie polskim XIX i XX wieku, Poznań, 1978, s. 106, poz. 384;.

Romuald Kamil Witkowski

Malarz. Naukę malarstwa rozpoczął w 1899 roku w warszawskiej Szkole Rysunkowej. Następnie w latach 1901-1904 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod okiem Floriana Cynka, Józefa Unierzyskiego i symbolisty Jana Stanisławskiego. Artysta pozostawał wówczas pod wpływem stylistyki secesyjnej silnie obecnej w jego wczesnych, powstałych w tym okresie pracach. W 1904 roku wrócił do Warszawy, gdzie rok później po raz pierwszy zaprezentował swoje obrazy w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W kolejnych latach wystawiał je tam wielokrotnie. W latach 1912-1913 przebywał we Francji, odwiedzając m.in. Paryż. Po powrocie aktywnie działał w środowisku...