Krzysztof Jerzy Cichosz
Dla Pani K.Ś.
Datowanie: | 1981 - 1985 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Rozmiar: | wys. 67,8 cm, szer. 48 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 03.12.2001 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2760 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Praca ma formę dużej tekturowej planszy, na którą naklejone zostały, jedna nad drugą, trzy czarno-białe fotografie. Pierwsza, umieszczona najwyżej, ukazuje fragment parkanu z bramą, na którm zawieszone są transparenty z napisami „O prawdę w historii walczymy” oraz „Strajk okupacyjny w Instytucie Historii”. Na ich tle stoją trzy młode osoby, przed którymi ustawiony jest stolik z pudełkiem opatrzonym napisem: „Datki na strajkujących studentów”. Na pierwszym planie znajduje się starsza kobieta sięgająca po torebkę. To prawdopodobnie tytułowa bohaterka pracy. Poniżej została umieszczona ta sama fotografia poddana ingerencji autora. Hasło na parkanie zostało zdarte, pozostałe napisy zamalowane czarnym flamastrem, młodzi ludzie mają na oczach czarne prostokąty, a postać kobiety została całkowicie wycięta tak, że przez zarys jej sylwetki widoczne jest czarne tło. Ostatnia fotografia ukazuje to samo miejsce bez ludzi i tablic z napisami. Brama, która na wcześniejszych ujęciach była zamknięta, jest teraz otwarta.
Praca należy do cyklu „Po-reportaży" realizowanych przez Krzysztofa Cichosza w latach 1981-85. Był to osobisty komentarz autora do sytuacji politycznej w kraju. Artysta wykorzystywał w nich własne fotografie reportażowe, które poddawał dodatkowym plastycznym zabiegom. W przypadku pracy „Dla Pani K.Ś.", zdjęcia użyte do jej powstania zostały wykonane podczas odbywającego się w styczniu i lutym 1981 roku strajku okupacyjnego studentów łódzkich uczelni. Manualna ingerencja, polegająca, jak w przypadku omawianej pracy, na usunięciu lub zamazaniu poszczególnych elementów i postaci, wzmacniała symboliczny przekaz prac. Tego rodzaju realizacje wykraczały poza ramy tradycyjnego reportażu, by nie tylko relacjonować, ale też komentować i wchodzić w dialog z aktualnymi wydarzeniami i zachodzącymi procesami. Cykl ten ma charakter parakonceptualny i zaangażowany, czy raczej, jak zauważa Dariusz Leśnikowski w katalogu do wystawy Cichosza w Galerii AMCOR w Łodzi, angażujący. Sztuka tego typu jest, jak pisze, „skuteczna politycznie czy społecznie, ale jest także artystycznie wyrafinowana” ( „Krzysztof Cichosz portrety – fotoinstalacje wybrane"). Zaangażowanie i włączenie się w społeczny protest przeciw władzy skłoniło Cichosza do eksperymentów, które doprowadziły do zmiany techniki i dały początek realizowanym do dziś „Fotoinstalacjom".
Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.
Dorota Stolarska-Kultys