Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Okrągłe kolumny a/b

Michael Kidner

Okrągłe kolumny a/b

Udostępnij:
Datowanie: 1984
Technika: technika własna
Rozmiar:wys. 74 cm, śr. 18 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 02.01.2007
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/547/1-9
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Okrągłe kolumny a/b" to instalacja składająca się z dwóch części – czarnych okrągłych kolumn oraz siedmiu rysunków. Kolumny zostały wykonane z drewnianych dysków ułożonych jeden na drugim. Przez całą ich wysokość biegną linie z drutu bakelitowego w kolorze niebieskim i oranżowym. Kolumna „a” to prosta walcowata forma, kolumna „b” ma wykrój falisty, a przebieg barwnych linii z drutu oparty jest o sinusoidalny wykres rdzenia konstrukcyjnego każdej z nich. Może on być prosty lub krzywoliniowy. Obie kolumny osadzone są na szerszych białych cokołach ustawionych na ośmiobocznych postumentach w tym samym kolorze. Towarzyszące rzeźbom rysunki, wykonane na brązowej kalce, przedstawiają w porządku dwuwymiarowym przekształcenia i odwzorowania trójwymiarowego porządku kolumn. Nie są one jednak obowiązkowym elementem instalacji, rzeźby mogą być prezentowane także samodzielnie.



W swoich realizacjach Michael Kidner podejmuje artystyczną próbę przeniknięcia fizycznej natury widzenia i poprzez eksperymenty w tym obszarze bada sposoby postrzegania. Artysta dąży do zwizualizowania reguł rządzących ukrytym porządkiem tego, co widzialne. W swoich dociekaniach odwołuje się m.in. do relacji pomiędzy barwami i widzeniem czy transformacją form, a także sposobami ich doświadczania. Jego prace cechuje skrajny empiryzm i sensualizm. Motyw kolumn opartych o krzywolinijny, sinusoidalny wykres ich rdzenia konstrukcyjnego to rozwiniecie zainteresowania artysty tematem fal. Wątek ten został przez niego podjęty w realizacjach malarskich w drugiej połowie lat 60. Wykorzystując układy kolorów jako formy, artysta odtwarzał fale w różny sposób. Działania te doprowadziły go do eksperymentów z rzeźbą i powstania w 1969 roku pierwszych obiektów przestrzennych przedstawiających formy falowe. Przejście od dwuwymiarowości do trójwymiarowości otwierało nowe możliwości percepcyjne. Jak deklarował Kidner, kolumny również biorą swój kształt z dwóch odrębnych długości fal, ale w przeciwieństwie do obrazów umożliwiają poruszanie się między nimi. Odwzorowanie fali w trzech wymiarach umożliwia oglądanie kolumny pod różnymi kątami i jednoczesne obserwowanie tego, co wydarza się po dwóch jej stronach. Otwiera to nowe możliwości badania relacji zachodzących między falami, stanowiąc jednocześnie punkt wyjścia dla zawartych także w pracy „Okrągłe kolumny a/b" systemowych dociekań dotyczących przekształceń i odwzorowań porządku trójwymiarowego w dwuwymiarowym.


Dorota Stolarska-Kultys

Michael Kidner
Michael Kidner

Jeden z najważniejszych XX-wiecznych twórców brytyjskich związanych ze sztuką optyczną i systemową. Studiował historię, antropologię (Cambridge University) i architekturę krajobrazu (Ohio State University). Jego kompozycje były prezentowane na nowojorskiej wystawie promującej sztukę optyczną The responsive eye (MoMA, 1965). Od lat 70. zajął się też kompozycjami z elastycznych materiałów, obrazującymi napięcia w przestrzeni. Jako jeden z pierwszych artystów wspomagał się w swojej pracy komputerem (1975). Paulina Kurc-Maj