Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Prototype Erasmus Pinboard / Prototyp Tablicy Erasmusa

Liam Gillick

Prototype Erasmus Pinboard / Prototyp Tablicy Erasmusa

Udostępnij:
Datowanie: 1995
Technika: technika mieszana
Rozmiar:wys. 150 cm, szer. 250 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 17.05.1996
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/491
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Prototyp Tablicy Erasmusa" to jedna z dwóch prac znajdujących się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi autorstwa mieszkającego w Nowym Jorku, brytyjskiego postmodernisty Liama Gillicka. Obie realizacje, prezentowane podczas odbywającej się w 1995 roku wystawy „Nowa Sztuka w Wielkiej Brytanii", powstały w odniesieniu do idei zawartych w książkach napisanych przez artystę: powieści „Erasmus Is Late" (1995) oraz powstałego na jej podstawie musicalu „Ibuka!" (1995). W książkach Gillick snuje opowieść o londyńskim przyjęciu z gośćmi z różnych epok historycznych, którego gospodarzem jest tytułowy Erasmus – starszy brat Charlesa Darwina, wiodący „życie w dosłownym nieróbstwie. Wolnomyślicielski opiumista z czasów gregoriańskich”, jak opisuje go autor. To jemu poświęcona jest instalacja. Erasmus, który spóźnia się na kolację, występuje jako przewodnik po Londynie. Krążąc po centrum miasta trafia w rożne miejsca, w których rozwija się wolnomyślicielstwo. W swojej opowieści Gillick zaburza i zagęszcza chronologię, eksplorowany przez Erasmusa Londyn to nie miasto z czasów gregoriańskich, ale metropolia z końca XX wieku widziana oczami przybysza z przeszłości. Ukazany przez artystę spacer bohatera to zarazem przegląd stanowisk przedmarksowskich. Przez swoje spóźnienie Erasmus nie spotyka się z gośćmi i traci możliwość możliwość wpływu na przyszłość. Jak pisze Gillick: „Erozja społeczeństwa jakiego nie znaliśmy zaczyna się tu i kończy”. Praca to wyraz rozczarowania utopijnymi projekcjami przyszłości snutymi tak kiedyś, jak i obecnie.



Instalacja składa się z płyty pilśniowej przeznaczonej do powieszenia na ścianie, do której przy pomocy pinezek przymocowane zostały kartki papieru: kilka stron z książki „Erasmus Is Late", rysowane z pamięci mapy Londynu oraz szkice autorstwa Gillian Gillick, matki artysty, ukazujące fragmenty miasta. Wszystkie elementy są ze sobą połączone sznurkami tworzącymi rodzaj pajęczyny. Szczególne relacje tworzą się pomiędzy mapami i wizualizacjami miejsc, przypominając turystyczny folder, w którym zaznaczono najbardziej popularne punkty. Na planszy próżno ich jednak szukać, artysta umieścił na niej rysunki ukazujące sklepowe witryny, najczęściej z elektroniką, szyldy supermarketów, wejścia pilnowane przez kamery, kilka starszych budowli. To miejsca, które mogą być postrzegane jako przestrzenie hipotetycznych spotkań libertariańskich myślicieli z XIX wieku i współczesnych kapitalistów. Te punkty na mapie Londynu mógł w swej wędrówce odwiedzić Erasmus. W pracy widoczne są odniesienia do jego spaceru. Tak jak w powieści zaburzona zostaje chronologia i mieszają się czasy, jednak praca nie stanowi ilustracji do powieści, pozostając jedynie w luźnej korelacji z narracją.



Praca została podarowana Muzeum Sztuki w Łodzi przez artystę po wystawie „Nowa Sztuka w Wielkiej Brytanii".


Dorota Stolarska-Kultys

Liam Gillick

Brytyjski artysta multimedialny, teoretyk i kurator, mieszkający i pracujący w Nowym Jorku. W latach 1983-84 studiował w Hertfordshire College of Art, a następnie od 1984 roku do 1987 w Goldsmiths College w Londynie. Na początku lat 90. Gillick, wraz z Damienem Hirstem, Sarą Lucas i innymi studentami uczelni należał do grupy YBA (Young British Artists), która zdominowała londyńską scenę artystyczną. W 2002 roku wziął udział w swojej pierwszej dużej indywidualnej wystawie w Whitechapel Gallery w Londynie. W tym samym roku został nominowany do nagrody Turnera za sufitową ekspozycję złożoną z kolorowych tafli szkła i akrylu. Indywidualne pokazy...