Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Henryk Makarewicz

Wielki piec

Udostępnij:
Datowanie: 1950 - 1960
Technika: fotografia czarno-biała
Rozmiar:wys. 40 cm, szer. 29.9 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1987
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1931
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Fotografia ukazuje imponujący konstrukcyjnym rozmachem mechanizm – fabrykę pełną kominów, hal, rusztowań, zgiełku, hałasu i dymu. Należy do zbioru zdjęć dokumentujących budowę Nowej Huty, modelowego kompleksu przemysłowo- mieszkaniowego socjalistycznej Polski. Jako fotoreporter i operator Polskiej Kroniki Filmowej, Makarewicz odwiedził inne „wielkie budowy socjalizmu”. Były one dumą i wizytówką rządzącej krajem PZPR, a z czasem źródłem jej coraz większych, ekonomicznych i społecznych kłopotów.


Paradoksalnie "Wielki piec" może bez problemu funkcjonować jako praca o walorach czysto formalnych, uwolniona od socrealistycznego dydaktyzmu, który zakładał, że każde dzieło sztuki winno spełniać określone kryteria światopoglądowo-estetyczne, służyć doktrynie i wychowywać. Paradoksalnie, ponieważ "Wielki piec" jest jedną z fotografii dokumentujących budowę Nowej Huty, modelowej socjalistycznej dzielnicy budowanej od 1949 r. wśród szczerych pól, na przekór krakowskiemu konserwatyzmowi i zarazem na pokaz niedowiarkom kwestionującym zdolności nowego systemu. Fotografia ukazuje imponujący konstrukcyjnym rozmachem mechanizm – fabrykę pełną kominów, hal, rusztowań, zgiełku, hałasu i dymu. Makarewicz był zafascynowany bryłą i kompozycją tej futurystycznej „rzeźby”. Jako fotoreporter i operator Polskiej Kroniki Filmowej odwiedził też inne tzw. „wielkie budowy socjalizmu”. Były one dumą i wizytówką rządzącej krajem „robotniczej” partii, a z czasem źródłem jej coraz większych, ekonomicznych i społecznych kłopotów.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 822).

Henryk Makarewicz

Fotograf, operator. Absolwent Katolickiego Uniwerystetu Lubelskiego z 1939 roku. W czasie wojny dokumentował bombardowanie Lublina (1939), od 1944 r. związany z wojskową wytwórnią „Czołówka”. Autor między innymi zdjęć zdobytego Berlina. Po wojnie zatrudniony w Polskiej Kronice  Filmowej Oddział Małopolski (1946-1982) i Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Prowadził dokumentację Nowej Huty od początku jej istnienia. Na licznych zdjęciach widać place budowy Nowej Huty, dzielnicę z lotu ptaka, portrety budowniczych i przodowników pracy, mieszkańców dzielnicy podczas codziennych zajęć - u fryzjera, podczas gotowania obiadu, spacerów. Jego rozpoznawalny,...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji