Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Henryk Makarewicz

Budujemy domy dla górników

Udostępnij:
Datowanie: 1950 - 1955
Technika: fotografia czarno-biała
Rozmiar:wys. 29.9 cm, szer. 40.1 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1929
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Na pierwszym planie murarze w czystych, białych podkoszulkach. Z tyłu widzimy rzędy już prawie gotowych, jasnych domów nowej, rodzinnej dzielnicy, w której zapewne będzie się dobrze mieszkać. Na horyzoncie dymią kominy wielkiej fabryki. Całość pokazana wedle klasycznych dla socrealizmu wzorców: praca wre i jest już prawie na ukończeniu, dzień słoneczny, niebo bez chmur. Na początku lat 50. XX w. Polska potrzebowała takich właśnie krzepiących obrazów, dających złudzenie dobrobytu i szczęścia. Po wojnie kraj był całkowicie zrujnowany, zginęły miliony, a setki tysięcy Polaków wysiedlono ze Wschodu na tereny Ziem Odzyskanych. Granice zachodnie były nowe i niepewne, a ustrój już pokazywał swoje prawdziwe oblicze maskowane przy pomocy propagandy. Nie zmienia to faktu, że ów zatwierdzony urzędowo optymizm odegrał istotną rolę przy odbudowie kraju. Socrealizm, jako doktryna artystyczna, narodził się w latach 30. XX w. w ZSRR, a od 1949 r. zaczął obowiązywać w Polsce i innych krajach tzw. „demokracji ludowej”. W Polsce zakończył się wraz ze śmiercią Stalina w 1953 r.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 814).

Henryk Makarewicz

Fotograf, operator. Absolwent Katolickiego Uniwerystetu Lubelskiego z 1939 roku. W czasie wojny dokumentował bombardowanie Lublina (1939), od 1944 r. związany z wojskową wytwórnią „Czołówka”. Autor między innymi zdjęć zdobytego Berlina. Po wojnie zatrudniony w Polskiej Kronice  Filmowej Oddział Małopolski (1946-1982) i Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Prowadził dokumentację Nowej Huty od początku jej istnienia. Na licznych zdjęciach widać place budowy Nowej Huty, dzielnicę z lotu ptaka, portrety budowniczych i przodowników pracy, mieszkańców dzielnicy podczas codziennych zajęć - u fryzjera, podczas gotowania obiadu, spacerów. Jego rozpoznawalny,...