Władysław Strzemiński
Kompozycja unistyczna 4
Datowanie: | ok. 1925 / ca. 1925 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | płótno, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 64 cm, szer. 64 cm |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/156 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu
Kompozycja unistyczna 4 to sztuka unistyczna. Sztuka unistyczna jest wynalazkiem Władysława Strzemińskiego, malarza. Sztuka unistyczna to malarstwo.
Obraz unistyczny to obraz abstrakcyjny. Nie przypomina codziennego świata. Obraz unistyczny działa na widza tylko kolorami, a nie pokazanymi rzeczami. Na obrazie jest ważna materialna farba.
Strzemiński na obrazie unistycznym nie pokazał ludzi (obraz nie jest portretem), nie pokazał rzeczy ani roślin (obraz nie jest martwą naturą), nie pokazał świata (obraz nie jest pejzażem). Strzemiński nie użył dużej liczby kolorów. On stworzył prosty obraz.
Strzemiński namalował tło obrazu farbą o kolorze brudno-szarym. W górnej części obrazu namalował kształt w kolorze brudno-niebieskim, podobny do poziomego prostokąta. W dolnej części obrazu namalował duży kształt w kolorze brudno-żółtym, podobny do kwadratu. W dolnym prawym rogu namalował mały kształt w kolorze brudno-różowym, podobny do pionowego prostokąta.
Obraz Kompozycja unistyczna 4 rozwija inny obraz Strzemińskiego Kompozycja postsuprematystyczna 2. Strzemiński namalował kształty, które są podobne do figur geometrycznych. Użył tylko brudnych kolorów, które są do siebie bardzo podobne. Dlatego różne części tego obrazu nie są oddzielne, ale dobrze połączone ze sobą. One są harmonijne.
Autor skryptu: Leszek Karczewski
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Obraz Kompozycja unistyczna 4. Artysta Władysław Strzemiński, rok powstania ok. 1924-27 technika olej na płótnie, wymiary 64 cm wysokość na 64 cm szerokość. Praca abstrakcyjna. Z założenia nie posiada treści a także malarskiego światłocienia czy złudzenia trój wymiaru czy głębi. Kompozycja trójelementowa, każdy element ma inny nieregularny kształt zbliżony do kwadratu lub prostokąta. Kolorystyka: tło szare, elementy w jasny odcieniach takich kolorów jak błękit, zieleń, róż. Elementy słabo widoczne na jasnym, niekontrastowym tle. Pomimo różnic między elementami w kształcie, kolorze, czy wielkości, żaden nie dominuje kompozycji, elementy równomiernie napinają powierzchnie płótna i są równoważne. Kompozycja jest wyważona, zamknięta, wszystkie elementy w całości na płaszczyźnie płótna, brak osi symetrii. Obraz nie zawiera żadnych treści, najważniejsza jest forma.
Obraz namalowany w duchu unistycznym, który został opracowany przez Władysława Strzemińskiego.
Występuje w tej pracy kontrast elementów pod względem kształtów, wielkości, kolorów, formy. W kolejnych obrazach Strzemiński dąży do coraz większej unifikacji elementów.
Artysta porzuca sztukę mimetyczną, nie chce przestawiać otaczającego świata. Z założenia obraz ma być płaski bez sugestii trójwymiaru. Według artysty, obraz jest autonomicznym, niezależny bytem, nie ma obowiązku przedstawiać natury. Kompozycja unistyczna składa się elementów równoważnych, brak jest hierarchii a napięcia między elementami są jednolite. Władysław Strzemiński swoje rozważania teoretyczne na temat unizmu zawarł w książce pt. Unizm w malarstwie.
Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Władysław Strzemiński, Muzeum Regionalne, 2010-01-08 - 2010-02-14