Simone Forti, Lloyd Cross
Striding Crawling 2
| Datowanie: | 1976 |
| Technika: | hologram |
| Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
| Data nabycia: | 02.10.2025 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/780 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Hologram jest rezultatem współpracy między artystką Simone Forti, a holografem Lloydem Crossem. Krocząc pełznąc (2) to praca będąca jednocześnie rzeźbą, choreografią i filmem, zrealizowana w technologii hologramu multipleksowego 140°. Forti wykorzystuje tę zaawansowaną w owym czasie technikę, aby uchwycić i odtworzyć ruch ciała w przestrzeni, tworząc iluzję trójwymiarowej obecności. Hologram zmusza widza do poruszania się wokół dzieła – dopiero zmiana perspektywy odsłania kolejne fazy gestu. Praca wpisuje się w bliską koncepcjom Katarzyny Kobro tradycję rzeźby jako organizacji przestrzeni i czasu. Forti to choreografka, która zrewolucjonizowała współczesny taniec. Hologram jest próbą zapisu ruchu w przestrzeni.
Postać artystki pojawia się stojąc, krocząc i czołgając się w migoczącej sekwencji aktywowanej przez ruch widza wokół cylindra z pleksiglasu oświetlonego od dołu. Striding Crawling wykorzystuje zaawansowane i nowo dostępne technologie wizualne tamtych czasów — hologram stworzony ze światła laserowego i posrebrzanych luster, w którym poszczególne klatki filmu są skondensowane w sekwencję pionowych linii, które nasze oczy widzą oddzielnie i łączą się ze sobą stereoskopowo. Jednocześnie dzieło przywołuje elementy przedkinowe; jego struktura przypomina dziewiętnastowieczne urządzenia optyczne, takie jak zoetrop i „latarnia magiczna”. Ruch Forti jest tutaj pojedynczym, płynnym ruchem. Jak wyjaśniała: „Można kroczyć, a następnie pełzać na czworakach, nie przerywając kroku, i znów wstawać, pełzając, a potem znów pełzać”. Jednak jej ciało, animowane przez ruch widza wokół cylindra, wydaje się oscylować między nieruchomym, a ruchomym obrazem, w jednej chwili ożywione w trójwymiarze, a w drugiej zamrożone.
