Kazimierz Lelewicz
Praca
Datowanie: | 1926 |
Technika: | fotografia czarno-biała, brom |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 29,7 cm, szer. 39,9 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1984 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/1381 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Kazimierz Lelewicz to fotograf związany z międzywojennym Wilnem i uczeń Jana Bułhaka – twórcy rozpoznawalnego stylu, wypracowanego w ramach piktorializmu (tendencji do uzyskiwania w fotografii efektów właściwych malarstwu, bardzo popularnej w pierwszych dekadach XX w.). W fotografii Praca dwaj pracujący na polu mężczyźni zostali ukazani w szerokim kadrze – w ujęciu o wyraźnie obniżonym horyzoncie i na tle plastycznych kłębów chmur zakrywających niebo. W Pracy można więc odnaleźć echo panoramicznych kompozycji Bułhaka, a także realizację jego postulatu, by organizować zdjęcie wokół uprzednio obranego „malarskiego motywu”. Lelewicz odchodzi od dwóch wyróżników piktorializmu – zamglenia fotografowanych obiektów i zrównoważonego rozkładu tonów. Zamiast nich wprowadza wyraziste kontury i silne kontrasty walorowe. Przede wszystkim skupia uwagę na pracy w polu, nie powiela najważniejszych Bułhakowskich tematów, lecz wyraźnie zbliża się do fotografii reportażowej.
Piotr Słodkowski (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 804).