Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Małża
Udostępnij:
Datowanie: 1960
Technika: rzeźba
Rozmiar:wys. 103 cm, szer. 97 cm, głęb. 35 cm
Data nabycia: 01.03.1974
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/190
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Małża [La Lumachelle]" to rzeźba abstrakcyjna – relief wypukły o nieregularnym kształcie, z lewej strony wsparty na wykonanej z metalu cienkiej nodze. W centrum kompozycji wystaje, niczym obce ciało, poszarpany odlew metalowy, z prawej strony znajduje się ukośna smuga ułożona z wielu metalowych krążków. Forma jest nie tylko abstrakcyjna, ale także organiczna. Nawiązuje do świata przyrody i jest w niej coś silnie cielesnego. Jest pomarszczona i pofalowana, pełna tajemniczych szczelin i wgłębień, niemalże pulsuje i tętni krwiobiegiem niczym żywy organizm. Alina Szapocznikow czerpała inspirację do swoich rzeźb z konkretnych naturalnych form, procesów zachodzących w przyrodzie czy biologicznych struktur komórkowych. Mogły być one żywe, ale także skamieniałe i obumarłe. Przenosiła je do swoich prac, jednocześnie traktując materię z której powstawały jak swego rodzaju żywą poddającą się jej tkankę, w której odciskała swój ślad. Jak mówiła w jednym z wywiadów: „Czuję potrzebę parania się z materiałem, chce mi się miętosić, dotykać palcami materii. Ten fizyczny kontakt daje mi uczucie przekazywania siebie rzeźbie.” (Krystyna Czerni, „Drugie skrzydło albo Aliny Szapocznikow sen o lataniu", w:  „Alina Szapocznikow. Zatrzymać życie", Kraków, 2004). Dodatkowo artystka wprowadziła do wykonanej z cementu kompozycji kamień, ceramikę i elementy metalowe. Zderzając materiały o zupełnie innej strukturze i pochodzeniu, obserwuje ich wzajemne relacje. Jednocześnie w pracy pojawia się charakterystyczny dla prac Szapocznikow wątek równowagi, walki z ciężarem i próba naruszenia prawa grawitacji. Artystka kontrastuje masywną, ciężką formę bezpośrednio opartą na postumencie z umieszczoną z boku dodatkową cienką podporą, świadomie przenosząc środek ciężkości i rzucając wyzwanie fizyczności materii.



Rzeźba „Małża" stanowiła inspirację dla cyklu monotypii, które Szapocznikow wykonała w latach 1960-1963. Artystka naśladowała i multiplikowała ją, tworząc odciski na papierze, w których fascynowało ją nierównomierne rozłożone farby dające efekt przezroczystości, jej relacja z tłem i możliwość wprowadzenia koloru.


Dorota Stolarska-Kultys

Alina Szapocznikow
Alina Szapocznikow

W 1963 roku artystka zamieszkała w Paryżu. Zaowocowało to użyciem nowych, niedostępnych w Polsce tworzyw sztucznych, z których powstały najważniejsze i najbardziej znane cykle jej prac: odlewy fragmentów własnego ciała (Usta, Brzuchy, Piersi) i ciała syna (Zielnik). Chora na raka, ukazała swoje doświadczenie śmiertelnej choroby i spowodowanego nią cierpienia w dramatycznych w wyrazie Nowotworach. Osobista perspektywa ujmowania cielesności łączy jej twórczość z przekształcającymi kobiece doświadczenie w materiał dla sztuki poszukiwaniami innych artystek, jak Anette Messager, Ewa Partum czy Natalia LL. Anna Saciuk-Gąsowska (Cytat za: Abecadło,...