Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kompozycja przestrzenna (8)

Katarzyna Kobro

Kompozycja przestrzenna (8)

Udostępnij:
Datowanie: ca. 1932
Technika: rzeźba
Materiały:stal, farby olejne
Rozmiar:wys. 10 cm, szer. 24 cm, głęb. 15 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1967
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/42
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis kuratorski



Najmniejsza z zachowanych architektonicznych „Kompozycji przestrzennych", ocalona przez artystkę ponownie w 1945 roku i przekazana nieco później przyjaznej Lucynie Wegner, żonie malarza Stefana Wegnera. Jedyna z zachowaną oryginalną, monochromatyczną (biel) warstwą malarską. Asymetryczna, horyzontalna, zestawiona z regularnych, geometrycznych płaszczyzn łączonych prostopadle na styk, krzyżujących się lub  nadwieszonych  odcinkowo spłaszczonym  półłukiem. Poprzedzona zapewne modelem wykonanym  z  materiałów  mniej  trwałych  od  metalu, być może wykorzystanym jako szkielet modelu „Projektu  przedszkola  funkcjonalnego",  co tłumaczyłoby jej niewielkie wymiary przystosowane do przeniesienia w nie znanej nam skali. Jak zauważył J. Zagrodzki „wykonana ściśle według skali obliczeniowej podanej w Kompozycji przestrzeni ...”. Była pokazana w grupie 5 „Kompozycji przestrzennych" na Salonie Plastyków, Warszawa 1936.



(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin, kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 135)

Wystawy

Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18

Katarzyna Kobro
Katarzyna Kobro

Rzeźbiarka i teoretyczka sztuki, była jedną z najwybitniejszych artystek związanych z awangardą międzywojenną w Polsce. Urodziła się w Moskwie w rodzinie o niemieckich korzeniach. Od 1917 roku studiowała w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury w Moskwie (później II Państwowe Wolne Pracownie Artystyczne) i szybko związała się ze środowiskiem lewicy konstruktywistycznej. W tym czasie poznała też swojego przyszłego męża, Władysława Strzemińskiego. W 1920 roku artystka przeniosła się do Smoleńska, gdzie współpracowała ze Strzemińskim, m.in. projektując plakaty dla Rosyjskiej Agencji Telegraficznej, ROSTA i uczestnicząc w obradach...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także