Katarzyna Kobro, Gilbert Clementi
Akt kobiecy stojący
Datowanie: | 1948 r. |
Technika: | odlew |
Materiały: | brąz |
Rozmiar: | wys. 47 cm, szer. 13 cm, głęb. 12,5 cm |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/424 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis kuratorski
[Oryginalny gipsowy Akt] Datowany na podstawie relacji córki, Niki Strzemińskiej. Od początku 1951 roku do końca lat 70. XX wieku był w posiadaniu przyjaciółki artystki, Franciszki Jackiewicz (Aleksandra Ozerkowska). Następnie wielokrotnie zmieniał właścicieli. Nadal stanowi własność prywatną. Figura nagiej modelki (Zofia Wierzbowska?) ujęta w pozycji stojącej, w lekkim kontrapoście, z lewą ręką założoną za głowę a prawą do tyłu w pasie. Forma pełna, mięsista i zwarta, modelowana wklęsło–wypukle, zdeformowana aż po granice abstrakcji, choć w pełni odtwarzająca konstrukcję anatomiczną. Eksponowany po raz pierwszy na pośmiertnej wystawie Kobro i Strzemińskiego, Łódź – Warszawa 1956/1957. W 1989 roku utrwalony w czarno patynowanym brązie w 12 odlewach, z których jeden z serii numerowanej podarowany został do kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Dwa inne, nie numerowane a sygnowane „H.C”, zostały zdeponowane przez Nikę Strzemińską w Muzeach Narodowych w Warszawie i Krakowie.
(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin, kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 136 )