Kurt Seligmann
Kompozycja / Portret podwójny
Datowanie: | 1931 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | deska, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 92 cm, szer. 73 cm; z ramą: wys. 95,5 cm, szer. 76,5 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 14.08.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/27 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Portret podwójny" ukazuje dwie obłe, miękkie istoty, podobne do manekinów udających ludzi. Na swoje wątłe korpusy założyły stroje przypominające te, które noszą cyrkowcy. Ich głowy są jak balony kołyszące się na wietrze w mroku nocy. Surrealiści często umieszczali w swoich pracach manekiny jako dziwaczny łącznik między światem realnym a nierzeczywistym. Są one podobne do ludzi, a jednocześnie zupełnie inne – zastygłe. Manekiny z obrazu Seligmanna nie mają twarzy; oferują widzom jedynie bryłę głowy, którą można „ozdobić” dowolnym nosem, oczami, ustami i włosami. Więcej – artysta ubrał je jak klownów, a więc ludzi udających ludzi! „Portret podwójny" Seligmann pokazał w kwietniu 1931 r. w Brukseli, w czerwcu w Paryżu, a jeszcze tego samego lata obraz trafił do łódzkiej kolekcji grupy „a.r.”.
Maciej Cholewiński (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 294).
Obok. Polska - Niemcy, tysiąc lat w historii i w sztuce, Martin-Gropius-Bau w Berlinie, 2011-09-21 - 2012-01-09
Love Letters (1870 - 1930), 2014-11-07 - 2015-02-22