Karol Hiller
Zagłębie
| Datowanie: | 1933 |
| Technika: | malarstwo temperowe |
| Materiały: | deska, tempera |
| Rozmiar: | wys. 49 cm, szer. 36 cm |
| Sposób nabycia: | dar |
| Data nabycia: | |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/84 |
| Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Hiller, pisząc o rozwoju sztuki, użył sformułowania „przejście od malowania treści rzeczowych do treści psychicznych”. Jego obraz Zagłębie wydaje się być realizacją takiego „malarstwa stanów psychicznych”. Hiller w tej pracy odchodzi od konkretnego realistycznego przedstawienia i tworzy wizję odsyłającą do abstrakcyjnych, psychicznych pojęć. Zagłębie jest obrazem wieloznacznym. Z jednej strony Hiller, który był zaangażowany ideologicznie w los klasy robotniczej, mógł stworzyć aluzję do wyzysku robotników. Z drugiej strony obraz może być analizą społeczeństwa, w którym chęć zmian i bunt wypływa niczym gorąca lawa z dołów klasowych, z najniższej warstwy społeczeństwa, zepchniętej w symboliczne zagłębie. Obraz Hillera przywodzi na myśl również jego zaginiony, nigdy nie zrealizowany scenariusz filmowy pt. A kiedy ziemia ostygnie... – będąc być może śladem tamtej wizji filmowej.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 796).
