Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Promień

Karol Hiller

Promień

Udostępnij:
Datowanie: 1933 r.
Technika: malarstwo olejne
Materiały:farby olejne, płótno
Rozmiar:wys. 120,5 cm, szer. 60 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1937
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/101
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

 


„Promień" zdaje się ukazywać to, czego oko ludzkie nie widziało. Mgławice organicznych form układają się w dwa półkoliste kształty. Na ich styku dochodzi do erupcji jasnych, niemal opalizujących barw, z których strzela snop światła – klarowna, stożkowa forma – iskrzący się promień. Nierozstrzygnięte zostaje, czy chodzi o obraz alchemicznej transmutacji, fizycznej przemiany materii w światło, astronomicznego zjawiska czy może religijnego dzieła stworzenia. Obraz stanowi dobry przykład teorii „nowego widzenia”, którą Hiller opisał w 1934 roku. Nowe widzenie zakładało istnienie „czynnika uczuciowego” w odbiorze dzieł sztuki. Czynnik ten przekraczał mechanikę patrzenia na rzecz mimowolnych skojarzeń, a więc podejścia psychologicznego i intuicyjnego. W Hillerowskim nowym widzeniu abstrakcja wzbogacona została o elementy „witalne” zaczerpnięte z „bogactwa natury”. Formotwórczy charakter światła artysta związał również z autorską techniką graficzną – heliografią (dosłownie: „malowanie światłem”), w której kompozycje fotograficzne były uzyskiwane z negatywu – odręcznie pomalowanej kliszy celuloidowej.

Paulina Kurc-Maj (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [113]).

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także