Karol Hiller
Fabryka
Datowanie: | 1930 r. |
Technika: | gwasz |
Materiały: | papier, gwasz |
Rozmiar: | wys. 43 cm, szer. 31 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 08.09.1976 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/630 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
Karol Hiller:
● był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
● urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
● studiował:
- chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
- budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
- malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
● w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
● naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.
Opis dzieła:
● to obraz przedstawiający → pokazuje świat → to pejzaż;
● pejzaż zwykle pokazuje, jaki świat jest piękny;
● ten pejzaż nie pokazuje pięknego świata, ale świat brzydki;
● Fabryka pokazuje pejzaż fabrycznego miasta – Łodzi;
● na obrazie nie ma ludzi, zwierząt czy roślin; są tylko budynki fabryk i fabrycznych magazynów; za nimi artysta namalował kominy fabryk;
● na obrazie są tylko dwa kolory: rdzawy i szary.
Karol Hiller mieszkał w Łodzi i często przedstawiał Łódź na swoich obrazach. Artysta wyrażał w ten sposób miłość do swojego miasta. Hiller malował Łódź bez upiększania.
Autor skryptu: Leszek Karczewski
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Jest to kolejna praca przedstawiająca industrialny pejzaż łódzki. Tym razem w technice gwaszy. Za przysadzistymi budynkami magazynów i hal fabrycznych z mgieł i dymów wyłaniają się strzeliste sylwety kominów. Miasto sportretowane przez Hillera wygląda na wymarłe, opuszczone. Nie ma ludzi, zwierząt czy roślin. Karol Hillera wykonał również serię litografii przedstawiającymi miasto i żyjących w nim ludzi. Były one wydane wraz z poezją jego przyjaciela Witolda Wandurskiego. Wandurski o Łodzi wypowiedział się następująco: „Byliśmy zakochani w naszym rodzinnym, brudnym i cuchnącym mieście”. Z jednej strony miłość do rodzinnego miasta, z drugiej świadomość jego ciemnych stron i trudów życia w tym miejscu.
Karol Hiller był nie tylko malarzem i grafikiem. Był również pedagogiem, scenografem a także teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. W swoich pracach uwieczniał architekturę przemysłowej Łodzi i poruszał problem ciężkiej pracy robotnic i robotników oraz zanieczyszczenia środowiska na skutek działania fabryk. Zginął na początku II wojny światowej, zastrzelony przez nazistów w lesie pod Łodzią.
Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk