Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Karol Hiller

Deska 0 / Kompozycja 0

Udostępnij:
Datowanie: 1928
Technika: malarstwo olejne
Materiały:sklejka, farby olejne, złoto płatkowe
Rozmiar:wys. 120 cm, szer. 47 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 15.02.1931
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/15
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

W kompozycji „Deska 0" krzyżują się dynamika nowoczesnego świata, nowa utopia społeczna, poszukiwanie nowych form sztuki, chrześcijańska symbolika ikony i mistycyzm doznań religijnych. Karol Hiller w swojej praktyce artystycznej zacierał granice między nauką, sztuką, religią i filozofią. Z jednej strony zagłębiał się w pradawne tajniki pisania ikon, badał stare receptury farb temperowych, z drugiej z zaangażowaniem analizował najnowsze nurty sztuki, rodzącą się awangardę. Sztuka była dla niego zagadnieniem centralnym, odnoszącym się nie tylko do przeżyć duchowych człowieka, ale również do jego funkcjonowania w społeczeństwie.



Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 216).

Wystawy

Obok. Polska - Niemcy, tysiąc lat w historii i w sztuce, Martin-Gropius-Bau w Berlinie, 2011-09-21 - 2012-01-09

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty