Roman Opałka
Wieża Babel
Datowanie: | 1968 |
Technika: | akwaforta |
Materiały: | farba graficzna, papier |
Rozmiar: | z passe-partout: wys. 73 cm, szer. 59,5 cm; bez passe-partout: wys. 60 cm, szer. 49,3 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/353 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Roman Opałka najczęściej kojarzony jest z tworzonym przez ponad czterdzieści lat monumentalnym cyklem tzw. „obrazów liczonych” OPALKA 1965/1-∞. Artysta nanosił początkowo ciąg białych liczb na czarne tło, sukcesywnie rozbielane. Rozjaśniał równocześnie pigment, za pomocą którego malował kolejne sekwencje cyfr. Obrazy liczone poprzedzone zostały kilkoma cyklami malarskimi i graficznymi, w których odnaleźć można charakterystyczne dla Opałki cechy: przywiązanie do detalu, konsekwencję oraz potrzebę mierzenia się z uniwersalnymi tematami.
Wieża Babel to kwasoryt z graficznej serii Opisanie świata, z lat 1968-1970, w której artysta – opierając się na fotograficznych ujęciach postaci ludzkich, zwierząt i architektury – zbudował własną, całościową wizję współczesnej cywilizacji. W nowym odczytaniu biblijnej historii o karze za chęć dorównania Bogu i nadmierną pychę, odnaleźć można zarówno symboliczną genezę architektonicznych języków, jak i zapowiedź nieuchronnego zmierzchu, na który skazany jest każdy ludzki wysiłek.
Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 268).