Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Joseph Beuys

Untitled / Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: 1981
Technika: rysunek
Materiały:ołówek, papier, karton, płyta pilśniowa
Rozmiar:wys. 33 cm, szer. 23,2 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1981
Numer inwentarzowy:MS/SN/B/3/11
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Europę Zachodnią, Środkową i Wschodnią należy widzieć jako jedną organiczną i niepodzielną jedność. Wychodząc od mojego pojęcia sztuki, staram się uzasadnić to teoretycznie i rozszerzyć jako nową estetykę” – miał w Łodzi powiedzieć Beuys, podczas spotkania w 1981 r. Transport jego dorobku artystycznego do Polski miał wyrażać tę jedność, przekraczając jednocześnie sztuczne bariery dzielące Europę. Trzynaście kartek (fot.: XIII) z notatkami i rysunkami Beuysa, dotyczącymi przekazania daru dla Muzeum Sztuki w Łodzi to unikatowy spis prac, zapiski stanowiące punkty odniesienia dla twórczości artysty, jak choćby słynne równanie „Kunst=Kapital” [Sztuka=Kapitał]. Karol Jóźwiak Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 152

Wystawy

Joseph Beuys - Tadeusz Kantor: Memory, The Israel Museum, Jerusalem, 2012-05-22 - 2012-10-27
Joseph Beuys. Polentransport 1981, Budapest Galeria, Budapest, 1989-03-03 - 1989-03-31

Bibliografia

Jaromir Jedliński, Joseph Beuys. "Polentransport 1981", rozdz.: il. cz. - b., Budapest : Budapest Galeria Kiallitoterme, s. poz. kat. 131.,Anna Saciuk-Gąsowska, Krzysztof Jurecki, Joseph Beuys. Obrzeża Europy, rozdz.: il. cz.-b. s. 34, Agata Smalcerz, Bie

Joseph Beuys
Joseph Beuys

Joseph Beuys urodził się w Krefeld. Dzieciństwo spędził w Kleve, znajdującym się przy granicy niemiecko-holenderskiej. Na obszarze tym ciągle żywa była tradycja celtycka, która miała silny wpływ na Beuysa i której wątki często napotykamy w jego dziełach.W latach 1947–1952 Beuys studiował rzeźbę w Kunstakademie w Düsseldorfie. Jego spuścizna artystyczna jest dość hermetyczna dla widza, który nie zna jego idei. Dla samego artysty ważny był nie tyle obiekt, który stworzył, ile myśl, która do powstania tego obiektu doprowadziła. Obiekty traktowane były jako nośniki myśli (Vehicle Art). Beuys opatrywał swe dzieła objaśnieniami,...

Zobacz także