Joseph Beuys
Untitled / Bez tytułu
Datowanie: | 1981 |
Technika: | rysunek |
Materiały: | ołówek, papier, karton, płyta pilśniowa |
Rozmiar: | wys. 33 cm, szer. 23,2 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/B/3/11 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
„Europę Zachodnią, Środkową i Wschodnią należy widzieć jako jedną organiczną i niepodzielną jedność. Wychodząc od mojego pojęcia sztuki, staram się uzasadnić to teoretycznie i rozszerzyć jako nową estetykę” – miał w Łodzi powiedzieć Beuys, podczas spotkania w 1981 r. Transport jego dorobku artystycznego do Polski miał wyrażać tę jedność, przekraczając jednocześnie sztuczne bariery dzielące Europę. Trzynaście kartek (fot.: XIII) z notatkami i rysunkami Beuysa, dotyczącymi przekazania daru dla Muzeum Sztuki w Łodzi to unikatowy spis prac, zapiski stanowiące punkty odniesienia dla twórczości artysty, jak choćby słynne równanie „Kunst=Kapital” [Sztuka=Kapitał]. Karol Jóźwiak Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 152
Joseph Beuys - Tadeusz Kantor: Memory, The Israel Museum, Jerusalem, 2012-05-22 - 2012-10-27
Joseph Beuys. Polentransport 1981, Budapest Galeria, Budapest, 1989-03-03 - 1989-03-31
Jaromir Jedliński, Joseph Beuys. "Polentransport 1981", rozdz.: il. cz. - b., Budapest : Budapest Galeria Kiallitoterme, s. poz. kat. 131.,Anna Saciuk-Gąsowska, Krzysztof Jurecki, Joseph Beuys. Obrzeża Europy, rozdz.: il. cz.-b. s. 34, Agata Smalcerz, Bie