Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Martwa natura (Kompozycja Purystyczna)

Artur Nacht-Samborski

Martwa natura (Kompozycja Purystyczna)

Udostępnij:
Datowanie: 1920-1923
Technika: rysunek
Rozmiar:wys. 22 cm, szer. 22,3 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 24.10.1988
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/1548
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Martwa natura (kompozycja purystyczna)" to niewielkich rozmiarów rysunek na papierze. W podwójny owal, którego zewnętrzna linia wykonana została ołówkiem, a wewnętrzna tuszem wpisana została abstrakcyjna kompozycja zbudowana w przeważającej części z prostokątów. Największy z nich stanowi podstawę dla umieszczonego na nim kwadratu i formy przywodzącej na myśl wazon. Prostokąt ten przecięty jest wąskim rulonem zakończonym po lewej pionową prostokątna formą ozdobioną rysunkiem w kształcie litery „S”. Po prawej znajduje się kolejny, nieco większy prostokąt, w który wpisany został fragment owalu.



Mocno zgeometryzowana kompozycja nawiązuje do chłodnej i wyważonej estetyki puryzmu, kierunku, który w latach 1916–1925 wyewoluował z kubizmu syntetycznego. Jego twórcami byli Amédée Ozenfant i Charles-Édouard Jeanneret, lepiej znany jako Le Corbusier, a wzorem, do którego się odwoływali była surowa, bezosobowa precyzja maszyny. Według założeń kompozycje purystyczne, zbudowane w znacznym stopniu z płaskich form, miały się rządzić spokojem i harmonią. Dzieło miało być pozbawioną ekspresji i emocji ascetyczną syntezą kształtów oraz barw odpowiadającą przemysłowemu charakterowi epoki. Pod tym względem myśl, która przyświecała purystom, bliska była ideom konstruktywizmu czy grupy De Stijl. Tym, co znajdowało się w centrum zainteresowań purystów były przedmioty codziennego użytku, tzw. „object-types” – „przedmioty-typy”, do których należały dzbanki, wazony, butelki czy szklanki. Dążono do jak największej prostoty i maestrii w oddaniu ich kształtów. Artur Nacht-Samborski zetknął się z tym nurtem zapewne podczas swojego pobytu za granicą – najpierw w latach 1921-1924 w Berlinie i Wiedniu, a następnie od drugiej połowy lat 20. do 1939 we Francji. Artystę silnie inspirowały wówczas tendencje kubistyczne i ekspresjonistyczne, a także charakterystyczne dla dadaizmu uproszczenia i prymitywizacja form. Wiele prac z tego okresu nie zachowało się. Prezentowana „Martwa natura" to jedynie niezobowiązujący szkic, świadczący o szerokim zainteresowaniu artysty różnorodnymi nurtami i podejmowanych przez niego w tej materii eksperymentach.


Dorota Stolarska-Kultys

Artur Nacht-Samborski

Malarz i pedagog, członek „Komitetu Paryskiego”, Ocalały z Zagłady. Urodził się w Krakowie w rodzinie żydowskiej, jako syn Joela (Juliusza) Nachta i Sary z Weindlingów. Miał troje rodzeństwa. W 1917 roku podjął studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, gdzie kształcił się pod kierunkiem Wojciecha Weissa. Po trzech latach przerwał studia, aby razem z Jankielem Adlerem wyjechać do Berlina, gdzie w czasie apogeum ruchu dadaistycznego poznał m.in. Raoula Hausmanna, jednego z pierwszych przedstawicieli sztuki abstrakcyjnej Otto Freundlicha i prawdopodobnie związanych z poznańską grupą Bunt Małgorzatę i Stanisława Kubickich,...