Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Głowy na włóczniach

Stanisław Ostoja-Chrostowski

Głowy na włóczniach

Udostępnij:
Datowanie: 1937
Technika: drzeworyt
Rozmiar:wys. 22,5 cm, szer. 16,1 cm
Sposób nabycia:przekaz
Data nabycia: 15.03.1988
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/1786
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Głowy na włóczniach" to drzeworyt na papierze, stanowiący ilustrację do sztuki Williama Shakespeare'a „Perykles, książę Tyru". Grafika należy do cyklu prac powstałych na zamówienie Limited Editions Club z Nowego Jorku. Stanisław Ostoja-Chrostowski został zaproszony przez nowojorskie wydawnictwo do zilustrowania zbioru „The comedies, Histories & Tragedies of William Shakespeare". Było to jubileuszowe wydanie dzieł angielskiego dramaturga, które ukazało się drukiem w 1940 roku. W Polsce cykl peryklesowski miał swoją premierę na wystawie w kawiarni artystów „Zodiak” w Warszawie.



Na pierwszym planie kompozycji ukazane zostały wbite na włócznie ludzkie głowy znajdujące się u stóp schodów prowadzących do greckiej budowli wspartej na sześciu jońskich kolumnach. W głębi pod kolumnadą dostrzec można trzy postacie: kobietę, mężczyznę i żołnierza otoczonych jasną poświatą. Ich spokój kontrastuje z powykrzywianymi w bólu twarzami znajdującymi się w dolnej części grafiki. Chrostowski niezmiernie wrażliwy na światło buduje dramatyzm posługując się silnym światłocieniem i półtonami. Niektóre fragmenty architektury giną w czerni, której płaszczyzny kontrastują z jasnymi partiami. Artysta osiąga efekt ich świetlistości przy pomocy subtelnych linii o zróżnicowanym natężeniu. Niesamowita precyzja i zróżnicowanie gęsto kładzionej kreski było możliwe dzięki zastosowaniu twardego bukszpanowego klocka sztorcowego, a więc ciętego w poprzek pnia drewna. Chrostowski pracował w nim przy pomocy rylca, nożyka i igły.



Motywy literackie zajmowały istotne miejsce w twórczości Ostoi-Chrostowskiego. Odwoływał się do nich nie tylko ilustrując książki, ale także w pracach stanowiących samodzielne ryciny. W 1932 roku artysta rozpoczął pracę na stanowisku kierownika artystycznego w Wydawnictwie Literackim. Od tego momentu niemal całkowicie poświęcił się grafice książkowej i drzeworytowi ilustrowanemu. Tworzył ilustracje, okładki i karty tytułowe, a także projektował całkowite opracowania artystyczne publikacji. Był też autorem plakatów, blankietów okolicznościowych, programów koncertowych czy dyplomów. W działaniach tych przyświecała mu idea estetyzacji życia i wizja plastyki, która mogłaby odpowiedzieć na wezwanie wszelkich jego przejawów.


Dorota Stolarska-Kultys

Stanisław Ostoja-Chrostowski

Grafik, profesor i rektor warszawskiej ASP. Studia malarskie rozpoczął w Moskwie, następnie kontynuował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, przemianowanej w 1932 roku w Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie u Władysława Skoczylasa, Edmunda Bartłomiejczyka, Ludwika Gradowskiego i Bonawentury Lenarta. Po śmierci Władysława Skoczylasa, objął po mistrzu  kierownictwo Katedry Grafiki Artystycznej(1937). Po drugiej wojnie światowej był pierwszym rektorem warszawskiej ASP. Twórczość graficzną zaczynał od akwafort, stalorytu, miękkiego werniksu, miedziorytów, a następnie poświęcił  się całkowicie drzeworytowi. Do osiągnięcia, znalezienia...