Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Perykles i Maryna

Stanisław Ostoja-Chrostowski

Perykles i Maryna

Udostępnij:
Datowanie: 1937
Technika: drzeworyt
Rozmiar:wys. 22,5 cm, szer. 16,3 cm
Sposób nabycia:przekaz
Data nabycia: 15.03.1988
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/1789
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Perykles i Maryna” to drzeworyt na papierze, będący ilustracją do sztuki Williama Shakespeare'a „Perykles, książę Tyru”. Grafika ukazuje dwie postacie: starca z brodą w rozwianych obszernych szatach i klęczącą u jego stóp dziewczynę. W tle widać wzburzone morze i fragment statku. To prawdopodobnie ilustracja sceny spotkania ojca – Peryklesa, z córką – Maryną, po długim czasie rozłąki spowodowanej uprowadzeniem dziewczyny. Stanisław Ostoja-Chrostowski ukazał ich na tle morza, które odgrywa w sztuce istotną rolę, jest niemalże współbohaterem wydarzeń. Maryna (w niektórych tłumaczeniach Marina) przychodzi na świat na statku podczas burzy, a imię, które nosi, otrzymuje na pamiątkę tego wydarzenia. Jednocześnie podczas porodu umiera jej matka – Talsa, a Perykles oddaje jej ciało morzu jako ofiarę by obłaskawić sztorm. Fale wyrzucają je na brzeg, a przywrócona do życia Talsa zostaje kapłanką w świątyni Diany. Wykorzystanie motywu morza w kompozycji Chrostowskiego można więc z jednej strony rozpatrywać jako tło dla spotkania ojca i córki, a z drugiej w wymiarze symbolicznym. Artysta mógł chcieć za jego pomocą zaakcentować obecności Talsy, lub zasugerować rolę jaką żywioł odegrał w losach bohaterów. Do pofalowanej powierzchni morza i jego struktury (uzyskanej przez Chrostowskiego przy pomocy drobnych linii kładzionych pod różnym kątem) nawiązuje także sposób w jaki oddana została szata Peryklesa z wydobytymi światłocieniowo załamaniami i pofałdowaniami. Chrostowski operuje w tej pracy silnymi kontrastami i półtonami, niektóre partie wypełniając czernią, a inne rozświetlając. W ten sposób przenosi na grafikę zaobserwowany w przyrodzie sposób rozkładania się światła. Elementem, który znacznie odbiega od reszty kompozycji są żagle zaakcentowane wygiętymi łukowo mocnymi czarnymi liniami. Zostały one ukazane w sposób uproszczony, niemalże syntetyczny, a ich układ wprowadza dynamizujący całość rytm. Dostrzec tu można wpływy Władysława Skoczylasa, w pracowni którego Ostoja-Chrostowski uczył się grafiki artystycznej podczas studiów w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie.



Drzeworyt „Perykles i Maryna” powstał na zamówienie wydawnictwa Limited Editions Club z Nowego Jorku, które zaprosiło Stanisława Ostoję-Chrostowskiego do zilustrowania zbioru „The comedies, Histories & Tragedies of William Shakespeare". Było to jubileuszowe wydanie dzieł angielskiego dramaturga, które ukazało się drukiem w 1940 roku. W Polsce cykl peryklesowski miał swoją premierę na wystawie w kawiarni artystów „Zodiak” w Warszawie.



Dorota Stolarska-Kultys

 

Stanisław Ostoja-Chrostowski

Grafik, profesor i rektor warszawskiej ASP. Studia malarskie rozpoczął w Moskwie, następnie kontynuował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, przemianowanej w 1932 roku w Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie u Władysława Skoczylasa, Edmunda Bartłomiejczyka, Ludwika Gradowskiego i Bonawentury Lenarta. Po śmierci Władysława Skoczylasa, objął po mistrzu  kierownictwo Katedry Grafiki Artystycznej(1937). Po drugiej wojnie światowej był pierwszym rektorem warszawskiej ASP. Twórczość graficzną zaczynał od akwafort, stalorytu, miękkiego werniksu, miedziorytów, a następnie poświęcił  się całkowicie drzeworytowi. Do osiągnięcia, znalezienia...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także