Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kozak (z "Marii" Malczewskiego)

Stanisław Ostoja-Chrostowski

Kozak (z "Marii" Malczewskiego)

Udostępnij:
Datowanie: 1933
Technika: drzeworyt
Rozmiar:wys. 22,8 cm, szer. 17,4 cm
Sposób nabycia:mienie poniemieckie
Data nabycia: 1945
Numer inwentarzowy:MS/SN/GR/38
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Kozak z Marii Malczewskiego" to drzeworyt na papierze stanowiący ilustrację do początkowych zwrotek I Pieśni powieści poetyckiej „ Maria" napisanej przez Antoniego Malczewskiego w 1825 roku. Akcja utworu rozgrywa się w Ukrainie w XVII wieku, a głównym tłem, czy wręcz współbohaterem, wydarzeń jest rozległy stepowy pejzaż. Romantyczny utwór napisany z inspiracji dziełami George'a Byrona i odwołujący się do krajobrazów z młodości dorastającego na Wołyniu autora, przesycony jest pesymizmem, grozą i melancholią. W akcję powieści wprowadza opis pędzącego przez naddniestrzańskie stepy kozaka tworzącego jedność z przemierzanym krajobrazem. Jego postać bywa interpretowana jako personifikacja polskiej tęsknoty za wolnością. Stanisław Ostoja-Chrostowski przeniósł atmosferę XIX-wiecznej romantycznej literatury na drzeworyt. Wątki literackie zajmowały istotne miejsce w jego twórczości, a od 1932 roku niemal w całości poświęcił się grafice książkowej i drzeworytowi ilustrowanemu. Jako uczeń Władysława Skoczylasa w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie artysta otrzymał solidne wykształcenie w zakresie warsztatu, jednak pomimo wczesnych wpływów swojego mistrza szybko odnalazł własną estetykę - znacznie bardziej melancholijną, liryczną i nastrojową. Jego prace nasycone są światłocieniem i półtonami powstającymi przy użyciu kładzionych gęsto obok siebie subtelnych linii. Dzięki zróżnicowaniu ich natężenia i gęstości Chrostowski osiąga w kompozycji efekt świetlistej głębi stonowanego tła. W „Kozaku" kontrastuje z nim jasna postać na białym koniu. Wokół niej znajdują się wzmagające wrażenie pędu i dynamiki gęste linie poprowadzone ukośnie pod innym kątem. Podobny efekt dają rozwiane wiatrem trawy wydobyte z czerni drobnymi cieniutkimi kreskami. Ukazane w sposób bardzo precyzyjny sylwetki jeźdźca i konia są subtelnie wystylizowane, smukłe i eleganckie, a ciało wierzchowca zostało wręcz nienaturalnie wydłużone w szalonym pędzie. W górnej części kompozycji artysta umieścił niewielki księżyc w czarnej otoczce. To motyw, który (podobnie jak małe słońce) pojawia się w wielu jego drzeworytach. Chrostowski inspirował się tu prawdopodobnie pracami Wiliama Blake'a. Artysta wykonywał swoje drzeworyty rylcem, nożykami i igłą, najczęściej w twardym bukszpanowym klocku sztorcowym, a więc ciętym w poprzek pnia drewna. Dzięki temu mógł uzyskać zróżnicowaną kreskę.


Dorota Stolarska-Kultys

Stanisław Ostoja-Chrostowski

Grafik, profesor i rektor warszawskiej ASP. Studia malarskie rozpoczął w Moskwie, następnie kontynuował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, przemianowanej w 1932 roku w Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie u Władysława Skoczylasa, Edmunda Bartłomiejczyka, Ludwika Gradowskiego i Bonawentury Lenarta. Po śmierci Władysława Skoczylasa, objął po mistrzu  kierownictwo Katedry Grafiki Artystycznej(1937). Po drugiej wojnie światowej był pierwszym rektorem warszawskiej ASP. Twórczość graficzną zaczynał od akwafort, stalorytu, miękkiego werniksu, miedziorytów, a następnie poświęcił  się całkowicie drzeworytowi. Do osiągnięcia, znalezienia...