Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Siedzący

Piotr Kurka

Siedzący

Udostępnij:
Datowanie: 1988
Technika: technika własna
Rozmiar:wys. 90 cm, szer. 75 cm, dług. 120 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 13.12.1988
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/417/1-2
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Siedzący" to rzeźba ukazująca postać męską siedzącą, czy wręcz zatopioną, w starym fotelu. Oba elementy zostały w całości wykonane z czerwonego aksamitu pokrytego czarną farbą. Postać sprawia wrażenie zespolonej z fotelem. Jest pozbawiona głowy, której miejsce zostało przykryte grubą warstwą materiału. Na prawej stopie znajduje się męski but, lewa zastąpiona została głową wilka. W złączonych dłoniach postać trzyma czarną ramkę ze starą fotografią ukazującą dziecko z psem. Rzeźba zdaje się przynależeć do obszaru marzeń sennych, lęków, fantazji i baśni. Ukazana sytuacja, postać i fotel są na wpół realistyczne, na wpół tajemnicze i nierzeczywiste, jak gdyby pochodziły z innego świata. Jest coś niepokojącego w dobrze znanym, nieco staroświeckim i jakby wyciągniętym z lamusa, meblu pochłaniającym siedzącą na nim postać. Trudno oprzeć się wrażeniu, że z czasem wchłonie ją w całości i wspólnie przejdą do przeszłości. Rzeźba wyraża nasze pierwotne lęki (jak lęk przed śmiercią), co sugerować może głowa wilka, która się do nich odwołuje. Tym, co jednak może uchronić nas przed odejściem w zapomnienie, są wspomnienia, które sytuują się ponad śmiercią. W pracy opartej o metaforę i tajemnicze symbole, nawiązuje do nich ramka ze zdjęciem z dzieciństwa.



To jedna z możliwych interpretacji „Siedzącego", który – podobnie jak inne prace Kurki – przepełniony jest dużym ładunkiem poezji i niedopowiedzeniami wymykającymi się jednoznacznemu odczytaniu. Poszczególne elementy to rodzaj słów-obrazów i metafor-gestów, które składają się na rzeźby-poematy działające na wyobraźnię odbiorcy. Artysta pozostawia mu pole do indywidualnej interpretacji opartej na przeczuciach, intuicji i wspomnieniach. Balansowanie na granicy skojarzeń i niejasności wiąże się z przekonaniem autora, że istotnym aspektem sztuki jest tajemnica. W rozmowie z Markiem Wasilewskim, Kurka, odwołując się do myśli Heideggera, który pisze, że sztuka sama w sobie jest zagadką, przytacza cytat: „porzucamy roszczenie do rozwiązania zagadki, zadanie polega na jej dostrzeżeniu” (Martin Heidegger, „O źródle dzieła sztuki", 1977). Posługując się przedmiotami ze swojego otoczenia lub takimi, które sam wytwarza, artysta zmienia ich znaczenie i wyznacza im funkcję narzędzi magicznych odwołujących się do wspomnień. Narzędzia te nie dają jednak jednoznacznych odpowiedzi, ale stanowią jedynie wskazówkę dla naszej intuicji.


Dorota Stolarska-Kultys

Piotr Kurka

Rzeźbiarz, twórca wielkoformatowych aranżacji przestrzennych, zajmuje się fotografią i rysunkiem, tworzy też filmy eksperymentalne. W latach 1977-82 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu). Dyplom uzyskał w pracowni malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego. Od roku 1983 jest pracownikiem dydaktycznym tej uczelni, obecnie z tytułem profesora zwyczajnego kieruje Pracownią Działań Intermedialnych i Fotografii w Katedrze Intermediów na Wydziale Komunikacji Multimedialnej. Wraz z Mariuszem Krukiem założył grupę Koło Klipsa (1983-90), w której działał do 1985 roku. Grupa funkcjonowała...