Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Bez tytułu

Witold Romer

Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: przed 1939
Technika: fotografia czarno-biała
Rozmiar:z passe-partout: wys. 69 cm, szer. 49 cm; bez passe-partout: wys. 39,5 cm, szer. 28 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 06.09.1982
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/924
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Praca „Bez tytułu", znana też jako „Papier", to czarno-biała fotografia, na której Witold Romer ukazał ryzy papieru w ujęciu z góry i w dużym zbliżeniu. Nietypowa, nowoczesna perspektywa i sposób kadrowania wpisują ją w ogólny, panujący na początku XX wieku, trend eksperymentów z obrazem fotograficznym, w którym testowano nowe środki wyrazu i świeże sposoby patrzenia na rzeczywistość. Jednocześnie czysta rejestracja i skupienie na przedmiocie to cechy, które pozwalają dostrzec w omawianej fotografii wpływy nurtu Nowej Rzeczowości (Neue Sachlichkeit). Kierunek ten rozwijał się w latach 20. i 30. w Niemczech w obszarze malarstwa, fotografii, filmu i literatury. W sztukach plastycznych pojawił się jako opozycja wobec ekspresjonizmu i abstrakcji, a w fotografii jako odpowiedź na dominację piktorializmu. Obiektem zainteresowania twórców stała się otaczająca ich rzeczywistość, przedstawiana bez „estetyzujących” malarskich naleciałości. Podejmowano tematy do tej pory pomijane przez sztukę, zwracając uwagę na zwyczajne, codzienne przedmioty, a także wyroby techniki, które starano się odwzorowywać w surowej, „maszynowej” formie. Autorów fascynował świat materii, forma obiektów i ich struktura ukazywane w sposób obiektywny, często wyabstrahowany z otaczającej rzeczywistości. Fotografowane przedmioty, podobnie jak ryzy papieru w pracy Romera, ujmowane były często w zbliżeniu ujawniającym ich materialność. Zdjęcia charakteryzowała przejrzystość, precyzja i ostrość, celem była czysta, choć nie pozbawiona wartości estetycznych, rejestracja. Realistyczne odwzorowanie otaczającego świata było możliwe dzięki, wyróżniającemu fotografię na tle innych sposobów obrazowania, procesowi mechanicznej reprodukcji. Cecha ta, wcześniej krytykowana, została doceniona przez artystów z kręgu Nowej Rzeczowości. Wynikający z tego procesu realizm i poprawność w oddawaniu form okazały się szczególnie wartościowe z perspektywy prób uchwycenia piękna wytworów nowoczesnej technologii, z ich perfekcyjnie gładkimi kształtami czy, jak u Romera, seryjnością. Przy pomocy fotografii można było ukazać przedmiot ze wszystkimi subtelnymi gradacjami tonalnymi i szczegółami. Tak jak w omawianej pracy, gdzie biel kartek różnicują światła i cienie. Zwarte ryzy papieru, ostro wyrysowane w ciasnym kadrze, balansują przy tym na krawędzi abstrakcyjnej kompozycji, ale przede wszystkim zimnym obiektywizmem i szokującą konkretnością wyjątkowo dobrze oddają „ducha” nowej rzeczowości.



Dorota Stolarska-Kultys

Witold Romer

Witold Romer był jednym z czołowych twórców eksperymentujących w technice fotografii w kręgu polskiej fotografii artystycznej okresu międzywojennego. Pochodził z Lwowa, był synem wybitnego polskiego geografa Eugeniusza Romera. Uczył się fotografii, którą zajmował się już w latach 20., i ukończył studia na Wydziale Chemii Technicznej Politechniki Lwowskiej. _x000D_ W latach 30. prowadził na Politechnice Lwowskiej Zakład Fotografii, a po drugiej wojnie światowej był profesorem Katedry Fotomechaniki Politechniki Wrocławskiej. Początkowo eksperymentował z artystycznymi technikami fotograficznymi stosowanymi przez piktorialistów, używając...