Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Tatuaż - seria IV, Nr 3

Zbigniew Warpechowski

Tatuaż - seria IV, Nr 3

Udostępnij:
Datowanie: 1985
Technika: rysunek tuszem, rysunek ołówkiem, technika mieszana
Rozmiar:wys. 100,5 cm, szer. 70,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 25.11.1985
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/1320
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Dwa rysunki, pochodzące z większej serii prac ukazujących ciała pokryte tatuażami, zostały wykonane ołówkiem i tuszem na kartonie. Oba przedstawiają fragment korpusu mężczyzny ukazany od tyłu. W pracy „Tatuaż seria IV, nr 1" na prawym barku i pośladku zaznaczone zostały ukośne linie przypominające żłobienia kolumny. Z głowy o widocznym po prawej zarysie ucha poprowadzona została pozioma linia, która po lewej stronie przechodzi w wolutę charakterystyczną dla kapitelu jońskiego. W prawym dolnym rogu widoczny jest odcisk lewej dłoni, a tuż pod nią napis „Ten, który jest znaczący – znakiem”. W drugim rysunku „Tatuaż seria IV, nr 3" korpus wypełniony został fioletowym tuszem, a wzdłuż domniemanej linii kręgosłupa narysowana została kolumna jońska. Wewnątrz wyznaczającego ją obrysu papier został natłuszczony woskiem. W prawym dolnym rogu, w prostokącie zamkniętym od góry łukiem, znajduje się niewielka sylwetka mężczyzny. Pod tym rysunkiem umieszczony został napis: „Ten, który jest w – i pomiędzy”.



Motyw tatuażu pojawił się w sztuce Zbigniewa Warpechowskiego na końcu lat sześćdziesiątych, a prace podejmujące ten wątek to nie tylko rysunki, ale także obrazy, asamblaże i rzeźby. Dla artysty, jednego z pierwszych w Polsce performerów, ciało stanowi szczególnie ważne narzędzie. Poddawał je on różnego rodzaju praktykom, niejednokrotnie opartym o radykalnie agresywne i przemocowe gesty, sprawdzając jego limity i wytrzymałość na ból. Tatuaż również może być rozpatrywany w tych kategoriach, tym bardziej, że w wielu realizacjach artysty nie tylko zdobi ciało, ale też dość silnie w nie ingeruje czy wręcz, jak w pracy „Tatuaż seria IV, nr 1", dekonstruuje. Znaki na ciele działają jak stygmaty, w taki sposób można je odbierać zwłaszcza w kontekście czasów, w których powstawały rysunki. Były one wówczas łączone z ludźmi funkcjonującymi poza systemem, nie poddającymi się społecznym normom. Czy to właśnie do tych standardów, którym należy się podporządkować, nawiązują „wytatuowane” na ciałach anonimowych postaci kolumny – filary cywilizacji? Zastępując kręgosłup w rysunku „Tatuaż seria IV, nr 3" lub dekonstruując ciało w pracy „Tatuaż seria IV, nr 1" wydają się więzić, łamać lub wymuszać na człowieku określone postawy.



Dorota Stolarska-Kultys

Zbigniew Warpechowski
Zbigniew Warpechowski

Zbigniew Warpechowski jest jednym z pionierów performensu – swoją działalność zaczął rozwijać w latach 60. performens, w którym to osoba i ciało artysty oraz akcja, która rozgrywa się na oczach publiczności są podstawowymi środkami wyrazu, u Warpechowskiego staje się narzędziem budowania własnej filozofii sztuki i rzeczywistości oraz krytyki współczesnej kultury. Dopełnieniem działań artystycznych są cztery książki teoretyczne jego autorstwa: Podręcznik (Warszawa 1990), Zasobnik (Gdańsk 1998), Podnośnik (Sandomierz 2001), Statecznik (Lublin 2004).   Ewa Gałązka (cyt. za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki...