Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Karol Hiller

Gra w piłkę

Udostępnij:
Datowanie: ok. 1938 - 1939 r.
Technika: malarstwo olejne
Rozmiar:wys. 84 cm, szer. 65 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 06.01.1962
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/367
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:
Karol Hiller:
●    był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
●    urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
●    studiował:
-    chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
-    budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
-    malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
●    w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
●    naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.

Opis dzieła:
●    Gra w piłkę to obraz;
●    przedstawia ludzi w konkretnej sytuacji →  to scena rodzajowa;
●    pokazuje ludzi, którzy grają mecz w piłkę; na obrazie widać postacie piłkarzy z dwóch drużyn, w żółtych i niebieskich strojach;
●    nie można rozpoznać twarzy robotników, to nie są konkretne osoby;
●    boisko znajduje się w parku, nie ma trybun;
●    z lewej strony obrazu widać publiczność, która stoi i kibicuje; w tle obrazu widać fabryki i dymiące kominy →  pejzaż fabrycznego miasta – Łodzi;
●    obraz przedstawia, jak robotnicy fabryk spędzali czas wolny; gra w piłkę była popularna wśród robotników
●    .Karol Hiller namalował grę w piłkę z perspektywy zawodnika, a nie z perspektywy publiczności; to pokazuje zaangażowanie artysty w grę w piłkę i zmagania sportowe.

Autor skryptu: Leszek Karczewski


Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym

Obraz ten jest najprawdopodobniej ostatnim obrazem artysty. Artysta nie zdążył go skończyć Po eksperymentach z heliografikami (heliografiki to obrazy, które stworzył Karol Hiller. Malował na kliszy fotograficznej białą farbą temperową. Potem taki negatyw przenosił na papier fotograficzny i dzięki temu uzyskiwał wiele odcieni szarości) i abstrakcją, powrócił do sztuki przedstawiającej. W tym czasie powstał też inny obraz przedstawiający ludzi pt. Robotnicy. W obu obrazach postaci nie mają zindywidualizowanych twarzy, są anonimowe. Robotnicy monumentalnie stoją w bezruchu, natomiast piłkarze uchwyceni zostali w ruchu w trakcie gry. Piłkarze w profesjonalnym stroju sportowym w rozróżnieniu na drużyny grają mecz. Pomimo ściśle sportowej sytuacji, tło tej sceny jest poza stadionowe. Nie ma bramki ani trybun. W tle widać pejzaż przemysłowej Łodzi – temat wielokrotnie przedstawiany przez artystę. Wysokie kominy, kłęby dymu i pary. Osoby oglądające mecz, wyglądają jak robotnicy, którzy właśnie wyszli z pracy. Piłka nożna była popularnym sportem wśród klasy robotniczej, w odróżnieniu od np. golfa czy tenisa.
Interesujący jest punkt, z którego przedstawiono toczącą się scenę. Nie jest to miejsce obserwującego kibica raczej punkt widzenia jednego z piłkarzy ze środka akcji. Scena zmagań sportowych i walka o zwycięstwo dwóch drużyn uwieczniona została jak stop-klatka, kadr z transmisji meczu. Ruch, który artysta uchwycił w tej scenie, został przedstawiony w odmienny sposób niż inni awangardowi artyści np. futuryści, którzy poruszone kończyny zwielokrotniali. (Artysta tak namalował swój obraz, że widać piłkarzy, którzy grają, poruszają się. Widz ma takie wrażenie. Zrobił to inaczej niż inni artyści nowocześni. Futuryści pokazywali poruszone ciało malując ręce lub nogi kilka razy obok siebie. Malowali jakby różne fazy ruchu.) Wydaje się, że obraz jest swego rodzaju pochwałą wysiłku fizycznego i zmagań sportowych.
Sport w latach 30. był ważnym elementem nie tylko życia codziennego, ale również artystycznego.
Od 1928 roku polscy artyści rywalizowali podczas Olimpiady w tzw. konkursach artystycznych. Malarze, graficy i rzeźbiarze konkurowali ze sobą, kto z nich wykona najlepszą pracę o tematyce sportowej. Może Karol Hiller przygotowywał się do wzięcia udziału w „zawodach”, które miały odbyć się w 1940 roku w Tokio trakcie 40. Olimpiady, ale z powodu wybuchu II wojny światowej została ona odwołana.

Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...