Zbigniew Libera
Obrzędy intymne
Datowanie: | 1984 r. |
Technika: | film barwny z dźwiękiem |
Rozmiar: | czas trwania 14 min |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 09.01.1990 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/8 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Film Zbigniewa Libery może być szokujący. Oglądamy na nim 25-letniego wówczas twórcę opiekującego się swoją zniedołężniałą babką. Artysta karmi ją, myje i przewija. Statyczna kamera filmuje z bliskiej odległości intymne części ciała Reginy S. W innej scenie kobieta siedzi na podłodze obok łóżka, szukając ręką czegoś dokoła siebie. Artysta stojący za kamerą filmuje ją nieprzerwanie. Podczas montażu przyśpieszył niektóre sceny, co z jednej strony nadaje groteskowy ton, z drugiej zaś sugeruje nużącą powtarzalność krępujących skądinąd czynności. Wstrząsające wrażenie wzmacnia muzyka autorstwa Zbigniewa Libery oraz Jerzego Truszkowskiego.
Film ten powstał w czasie, gdy artysta związany był z działającą w Łodzi Kulturą Zrzuty, propagującą tzw. sztukę żenującą, prywatną. W tym samym roku powstał film Perseweracja mistyczna (1984), na którym widzimy Reginę S. obracającą na podłodze metalowy nocnik; po kilku latach Libera odkrył w tej intrygującej czynności rodzaj modlitwy. Kolejny film, Jak tresuje się dziewczynki? (1987), zapowiadał już odejście od prywatności. W latach 90. twórca zajął się obiektami przestrzennymi i sięgnął po elementy popkultury, dotykając problemów racjonalizacji zła i okrucieństwa, metod edukacji przeradzającej się w tresurę, czy też kulturowych tabu kontrolujących cielesność.
Katarzyna Słoboda (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [229]).
Obrzędy intymne były pierwszym dziełem Zbigniewa Libery zakupionym do kolekcji muzealnej. Zakupu dokonała Urszula Czartoryska.