Władysław Strzemiński
Kompozycja architektoniczna 9c
Datowanie: | 1929 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | płótno, farby olejne |
Rozmiar: | wys. 96 cm, szer. 60 cm |
Data nabycia: | |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/170 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu
„Kompozycja architektoniczna 9c” to obraz abstrakcyjny. Obraz abstrakcyjny nie przypomina obrazów z codziennego świata. Sztuka abstrakcyjna używa kolorów, linii i kształtów, ale one nie pokazują rzeczy, roślin, zwierząt ani ludzi.
Sztuka abstrakcyjna jest wynalazkiem XX wieku. W sztuce wcześniejszych czasów nie ma sztuki abstrakcyjnej.
Władysław Strzemiński na całej powierzchni obrazu namalował dwa podziały. W ten sposób on podzielił obraz na trzy części.
Strzemiński podzielił obraz przy pomocy trzech kolorów. On użył białobrązowej farby w prawej górnej części obrazu, w środkowej części obrazu użył czerwonej farby, a w dolnej lewej części obrazu użył białej farby. On nie pomalował obrazu białą farbą płasko: on użył grubo farby. Te trzy kolory farby dzielą powierzchnię obrazu.
Obie granice dzielące trzy kolory są proste. To linie łamane. Te linie tworzą kształty geometryczne. Te kształty to prostokąty i kwadraty. Niektóre kształty stykają się ze sobą..
Te kształty mają różne wielkości: są małe, albo duże. Ale większość prostokątów ma taką samą proporcję. Proporcja to stosunek liczb. Proporcja prostokąta to stosunek wymiaru długiego boku prostokąta do wymiaru krótkiego boku prostokąta. Proporcja tych prostokątów to 8:5.
Rama obrazu też ma kształt prostokąta. Ten prostokąt też ma proporcję 8:5.
Proporcja 8:5 jest znana w sztuce wcześniejszych czasów. Artyści używali jej, gdy malowali i rzeźbili ludzi. Ciało człowieka też ma proporcję 8:5.
Ale Strzemiński na obrazie nie namalował człowieka, tylko kształty podobne do prostokątów. On używał obrazów z cyklu „Kompozycje architektoniczne” jak projektów. Dlatego w tytule obrazu jest słowo „architektura”. Architektura jest sztuką projektowania budynków. Obraz Strzemińskiego jest podobny do projektów. To projekt nowego druku, albo nowego mebla, albo nowego budynku. To nowy projekt dla nowego człowieka.
Autor skryptu: Leszek Karczewski
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Obraz Kompozycja architektoniczna 9c. Artysta Władysław Strzemiński, rok powstania 1929, technika olej na płótnie, wymiary 96 cm wysokość na 60 cm szerokość. Praca abstrakcyjna. Z założenia nie posiada treści a także malarskiego światłocienia czy złudzenia trójwymiaru.
Występują trzy kolory: biały, czerwony i kremowy. Płaszczyzna obrazu podzielona na trzy części. Każdy kolor posiada inną fakturę. Stosunek wysokości obrazu do szerokości wynosi 8 do 5. Wszystkie odcinki w takiej samej idealnej proporcji. Była ona wykorzystywana już w czasach antycznych w rzeźbach i architekturze. Złota proporcja polega na tym, że stosunek dłuższego odcinku do krótszego wynosi tyle samo co stosunek dłuższego do całości.
Proporcja taka występuje również w ciele człowieka: stosunek wysokości do wysokości, gdzie znajduje się pępek również wynosi 8 do 5. Dzięki idealnym proporcjom obraz jest idealny, staje się punktem wyjścia do awangardowej architektury. Władysław Strzemiński wraz z Katarzyną Kobro prezentują swoje rozważania teoretyczne w książce pod tytułem Kompozycja przestrzeni. Obliczanie rytmu czasoprzestrzennego. Kompozycje architektoniczne Władysława Strzemińskiego powstawały w latach 1926-1929 stanowiły serię malarskich eksperymentów.
Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk