Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Idę ...
Udostępnij:
Datowanie: 1973
Technika: film czarno-biały z dźwiękiem
Rozmiar:czas trwania 4 min
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 20.08.1992
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/10/1
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

„Idę" to film jednoujęciowy, będący bezpośrednią rejestracją wspinaczki artysty na wieżę spadochronową. Kamera została „oderwana” od oka i przymocowana do ciała. Stanowi przedłużenie psychicznych i fizjologicznych funkcji ludzkiego organizmu. Rejestruje kolejne stopnie schodów i monotonność wchodzenia. W warstwie dźwiękowej słychać odliczanie kolejnych stopni i postępujące zmęczenie wspinającego się artysty objawiające się coraz większą zadyszką w głosie. Zapis dźwiękowy jest emocjonalny (gorący), kontrastuje z neutralną (zimną) warstwą wizualną. Praca ukazuje zderzenie oparte na dialogu dwóch materialnych rzeczywistości – ludzkiego ciała i filmu. Rejestracja stanowi eksperyment mechaniczno-biologiczny. Robakowski bada w niej, i innych podobnych pracach (m.in. „Prostokąt dynamiczny", 1971; „Ćwiczenie na dwie ręce", 1976), energię wynikającą z relacji, jaka powstaje między organizmem artysty a urządzeniami, które umożliwiają mu mechaniczny zapis. Realizuje koncepcję sztuki jako pola transmisji energetycznej. W narzędziach dostrzega potencjał związany z tym, że dzięki nim czuje i widzi więcej. Odejmując kamerę od oka, w „Idę" autor zyskuje możliwość filmowego „zapisu stanu ekspresji zupełnie niekontrolowanego zmysłem wzroku” (J. Robakowski, „Oderwanie kamery od oka", 1977 r.).



Film „Idę" powstał w okresie działania Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977), którego jednym z założycieli był Józef Robakowski. Główną ideą Warsztatu, głoszoną przez Robakowskiego, był postulat „czystego filmu” pozbawionego elementów właściwych dla wypowiedzi literackiej. Odrzucał narracyjność, ilustracyjność, estetyzację i voyeuryzm. Film miał być oparty o wrażenia audio-wizualne. Postulat ten w pełni realizuje się w sytuacji przerzucenia punktu widzenia na urządzenie oraz rezygnacji z montażu na rzecz jednego ujęcia, w którym czas rejestracji i projekcji są takie same.



Praca została nabyta do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od artysty.


Dorota Stolarska-Kultys

Józef Robakowski
Józef Robakowski

Józef Robakowski  – mieszka i pracuje w Łodzi. Artysta, historyk sztuki, autor filmów, zapisów wideo, cykli fotograficznych, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych. Teoretyk i nauczyciel akademicki. Studiował historię sztuki i muzealnictwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 60. był współzałożycielem kilku grup artystycznych: Oko (1960), ZERO-61 (1961-1969) i Krąg (1965-1967). Inicjator i współzałożyciel Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) oraz Telewizyjnej Grupy Twórczej Stacja...